Pages

Sunday, June 28, 2020

Chocolate Chips Muffin

Seawal 5 pagi semalam gigih masuk dapur semata-mata nak buat Chocolate Chips Muffin. Sekali-sekala bersarapan dengan muffin. Anak-anak tentulah gembira. Resipi ni saya dah banyak kali ulang. Asalnya, ini adalah resipi Vanilla Muffin yang saya ambil dari blog Nina Mirza. Ditambah coklat cip, jadilah Chocolate Chips Muffin. Hehe.

Ada beberapa langkah yang saya langkau. Nak cepat..hehe. Tapi hasilnya sama sahaja. Nak tengok langkah penuh, rujuk blog yang berkenaan ya. Kali ni saya buat 2 adunan sebab nak beri juga pada jiran-jiran yang baik hati. Satu adunan boleh dapat dalam 24 biji untuk bekas muffin saiz kecil.




Bahan-bahannya. Esen vanila tak ada. Tak ingat stok di rumah dah habis.


Chocolate Chips Muffin

Bahan A
1 biji telur
1/4 cawan minyak jagung
1-1/4 cawan susu segar
1 sudu kecil esen vanila

Bahan B
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula (saya guna 3/4 cawan sahaja)
3 sudu kecil baking powder
Secubit garam
1/2 cawan coklat cip

Hiasan: coklat cip (jika suka)

Cara-caranya:
  1. Panaskan ketuhar pada suhu 180'C - 190'C.
  2. Gaulkan bahan B dalam satu mangkuk. Buatkan lubang di tengah-tengahnya.
  3. Dalam mangkuk lain, kacau sebati bahan A.
  4. Tuangkan bahan A ke dalam bahan B. Sebatikan dengan cara kaup balik.
  5. Masukkan adunan ke dalam bekas muffin sehingga 3/4 bekas.
  6. Tabur coklat cip di atasnya.
  7. Bakar selama 15-20 minit atau sehingga keperangan.

Sebelum dimasukkan ke dalam ketuhar.


Siap!


Nota:
  • Suhu tu bergantung pada ketuhar masing-masing ya. Kalau ketuhar di rumah ni, panasnya kuat. Jadi, saya kena turunkan 20-30 'C daripada suhu asal dan saya bakar lebih kurang 25 minit supaya bahagian atas muffin sedikit garing. Ini tekstur yang saya sukalah. Kalau tak suka, cukup sekadar 15-20 minit.
  • Sebelum tabur coklat cip untuk hiasan tu, gaulkan sedikit dengan tepung gandum supaya coklat cip tu tak tenggelam.


4 comments:

dear anies said...

nk seketul boleh? ;-)

Nadiah Sidek said...

anies: dah habisss...hehe..

Amie said...

Sedapnya! Saya jenis tak sabar.... suka makan yang masih panas hihihiiii.

Nadiah Sidek said...

amie: sedap makan panas-panas. Lembut je :D