Pages

Monday, March 30, 2009

Kenduri kahwin: boleh pergi? tak boleh pergi?

Ramai sahabat, teman dan 'adik-adik' saya yang akan mendirikan masjid pada bulan Mei dan Jun ni. Entahkan dapat menghadirinya (kalau dijemput la) entahkan tidak. Kalau diikutkan hati, mahu saja memenuhi semua undangan tapi dengan kehadiran anak kecil agak payah untuk merealisasikannya.

21 Mac baru ni bawa si kecil, Safiyyah ke majlis perkahwinan anak sepupu ayah di Batu Kawan. Kebetulannya, memang saya nak ke Penang kerana suami akan menerima ijazah sarjana pada 25hb. Jadinya, saya ikut sekali ke kenduri tersebut sebelum dihantar ayah ke USM. Sepanjang perjalanan alhamdulillah Safiyyah ok. Tak meragam. Tapi bila sampai je di rumah pengantin, Safiyyah mula meragam. Menangis kuat sampai habis suara! Macam-macam cara dah dibuat untuk meredakan dan menenangkannya tapi semua tak berjaya. Takut tengok keadaannya masa tu. Lama juga dia berkeadaan begitu. Akhirnya Safiyyah tertidur keletihan.

Mak saya kata masa saya kecil-kecil dulu macam tu la. Masa tu umur saya 4 bulan. Saya menangis sekuat hati bila sampai di rumah pengantin. Sejak tu mak tak berani bawa saya berjalan-jalan sampai la umur saya setahun lebih. Kata mak, sesetengah tempat tak 'serasi' dengan budak kecil. Tambahan pula budak-budak boleh nampak apa yang kita tak nampak.

Sekarang ni kalau nak ke mana-mana kena fikir berkali-kali sebelum buat keputusan. Tak sama dah masa zaman bujang dulu. Banyak yang perlu dipertimbangkan...bukan hanya diri sendiri je. Hujung tahun lepas pun banyak kenduri yang tak dapat nak pergi lantaran kandungan yang semakin sarat. Huhu...sedih...dah la sahabat rapat walimah masa tu. Kalau bukan kerana mak yang melarang, semua majlis saya hadiri gamaknya. Tak boleh dah nak degil-degil sangat macam dulu...risau juga berlaku sesuatu yang tak diingini pada kandungan. Tapi alhamdulillah dapat menghadiri majlis yang dekat-dekat..






walimah kak Liza


walimah Wani

5 comments:

Maryam Izza said...

salam... kak nadiah tu kenduri wani farmasi ye?

Maryam Izza said...

akk... kak liza kawen dgn orang mana?

NaDiaH SiDeK said...

tu wani kimia...

k'liza kawin ngan org penang=)

boundaries said...

k.nadiah nangis masa kat kenduri, huda ummi cite banyak masa huda nangis....
alamak...waaaa......

NaDiaH SiDeK said...

ala bucuk2...jgn nangis ye. say cheese! =)