Pages

Sunday, March 29, 2009

Murtad 30 tahun

Tajuk utama Metro Ahad hari ni menarik perhatian saya. Murtad 30 tahun. Mulanya saya fikir yang murtad tu adalah seorang yang dilahirkan Islam...rupa-rupanya sangkaan saya meleset. Akhbar itu merujuk kepada kisah seorang mualaf yang akhirnya kembali ke agama asal (murtad) disebabkan pandangan serong masayarakat Islam di sekeliling.

Kadang-kala saya pelik dengan sikap individu tertentu yang penuh dengan prasangka terhadap mualaf. Bukankah sepatutnya kita gembira dan sama-sama meraikan saudara baru? Ketepikanlah niat mereka memeluk Islam. Itu urusan mereka dengan Allah. Hidayah juga milik Allah.

Teringat saya kisah yang pernah dipaparkan di akhbar suatu ketika dulu. Seorang mualaf nyaris terbunuh gara-gara nak menghilangkan tatu di badan dengan menggunakan seterika. Semuanya disebabkan cacian daripada masyarakat Islam sendiri. Alhamdulillah umurnya masih panjang. Kalaulah dia meninggal masa tu...bagaimana la orang yang mencaci tu nak menjawab dengan Allah kelak...?

0 comments: