Pages

Sunday, April 10, 2011

Detik-detik kelahiran Shakir dalam air #2

Detik-detik kelahiran Shakir dalam air

...sambungan..


11.15 malam, 18 Mac 2011
Kami sampai di hospital hampir pukul 11.15 malam. Keluar dari kereta, suami suruh jalan cepat-cepat sebab dia takut saya terberanak sebelum sampai labor room :p. Kalut sungguh suami saya masa tu. Laju je dia jalan tak toleh-toleh belakang. Saya ketinggalan jauh di belakang! Adeh..sabar je la. Dia yang nak bersalin ke..saya yang nak bersalin sebenarnya ni..? :p

Macam mana la saya nak jalan laju-laju. Tiap kali contraction je mesti saya berhenti. Tak boleh nak jalan. Tu yang ketinggalan jauh di belakang suami tu. Dah sampai kat pintu masuk hospital baru suami saya perasan yang saya tertinggal di belakang :p. Kelam-kabut dia patah balik..ehe. Kebetulan pulak masa tu sorang nurse keluar, baru habis shift agaknya. Terus dia datang kat saya tanya saya ok ke tak. Dia nak pimpin saya jalan tapi saya tengah tak boleh nak bergerak pun masa tu. "It's my contraction", kata saya. Faham la nurse tu kenapa saya tak bergerak bila saya kata macam tu.

Pastu datang pulak nurse sorang lagi. Nurse yang duk pimpin saya ni bagitau nurse sorang lagi tu (yang kebetulannya memang bertugas di wad bersalin) yang saya nak bersalin. Terus dia ambil kerusi roda. Saya ingat saya nak berjalan aje bagi cepat bersalin tapi dah nurse tu ambilkan kerusi roda, saya duduk je la atas tu. Lagipun, entah berapa lama pulak masa akan saya ambil nak ke labor room yang terletak di tingkat 4 kalau asyik berhenti je tiap kali contraction.

Kalau nak diikutkan, nurse yang pimpin saya tu boleh je terus balik bila nurse sorang lagi take over tapi dia hantar saya sampai ke tingkat 4! Saya dah selamat sampai di tingkat 4, baru dia balik. Baik sungguh la nurse tu. Terharu dibuatnya. Sayangnya, saya tak tahu nama kedua-dua nurse tu. Muka lagi la saya tak ingat sebab tengah sibuk menahan sakit..uhuhu..

Dah sampai ke tingkat 4, kena register dulu pulak. Lama juga ambil masa kat situ..huhu. Masa register tu saya serahkan sekali birth plan saya. Dah selesai, baru saya ditolak masuk ke labor room dan terus disuruh pakai gaun hospital. Lepas nurse pasang electronic fetal monitor kat perut, kena bersoal jawab pulak dengan nurse yang bertugas tu. Macam-macam la yang ditanya..bila due date, bila contraction bermula, air ketuban pecah atau turun tanda..bla, bla, bla..


11.45 malam
Nurse check bukaan serviks. Alhamdulillah, jalan dah terbuka 4 cm. Nurse call midwife dan katanya midwife akan sampai setengah jam lagi. Saya asyik tengok jam kat dinding je..resah terbaring atas katil. Terasa lambat benar masa berjalan..makin tak tahan rasanya menanggung sakit. Dalam kepala dah terfikir nak mintak pain medication tapi saya cuba bertahan juga sebab seboleh-bolehnya biarlah kelahiran kali ni tanpa bantuan apa-apa ubat sekalipun. Masa bersalinkan Safiyyah dulu saya mintak pain medication..tak berjaya nak menahan sakit..huhu..tak tau apa nama ubat tu..yang pastinya bukan epidural la.


12.15 pagi, 19 Mac 2011
Sekali lagi nurse check bukaan serviks...6 cm dah terbuka. Lepas tu nurse tanggalkan fetal monitor tu dan benarkan saya berjalan dalam labor room. Baru 2-3 langkah, saya terus berlutut! Ya Allah...sakitnya...! Sakit sangat sampai saya tak boleh nak berdiri pun. Tiap kali contraction mesti saya berlutut.


12.30 pagi
Midwife masih tak sampai-sampai lagi. Nurse pulak tak bagi saya masuk dalam tub selagi midwife belum sampai. Nurse bagi birthing ball kat saya untuk duduk atas tu bagi legakan sikit sakit contraction tu tapi saya tak sempat nak guna pun sebab tiba-tiba saya rasa macam nak push!

"Abang, kenapa rasa macam nak push ni..?" Boleh pulak saya tanya soalan tu kat suami saya masa tu. Macam la suami saya tahu :p. Saya sendiri pun tak tahu macam mana rasanya gesaan nak push sebab masa bersalinkan Safiyyah dulu kan saya ambil pain medication, saya tak terasa pun gesaan nak push dan tak perasan pun kepala Safiyyah dah keluar (crowning) masa tu (saya tengah mamai..kesan daripada ubat)..mujur masa tu nurse saje datang tengok keadaan saya..kelam-kabut dia panggil doktor :p.

Lagipun saya duk fikir takkan la dah nak bersalin..rasa macam awal lagi. Masa bersalinkan Safiyyah dulu, 4 jam dalam labor room baru bersalin. Risau la pulak kalau-kalau saya ter'push' selagi belum masanya. Suami saya tolong bagitau nurse yang saya rasa nak push. Saya takut saya terberanak atas lantai, saya naik semula atas katil. Baru je baring, midwife pun sampai. Midwife sampai pukul 12.45 pagi kalau tak silap saya.


12.50 pagi
Lepas midwife siap-siap, saya dipimpin ke bilik air...masuk dalam tub yang berisi air suam. Saya terlupa sekejap yang saya tengah sakit nak bersalin masa kaki saya masuk ke dalam tub. Tenang pulak rasa. Bila dah duduk dalam tub, midwife kata kepala baby dah crowning dan air ketuban dah pecah...dah boleh le dah saya push. Saya pulak boleh relax je masa tu..terlupa nak push..macam tengah mengelamun pun ada :p. Mengejutkan saya dari 'mimpi', midwife bersuara sekali lagi, "Ok, you can push when your next contraction's coming".

Alhamdulillah..dengan sekali push baby pun keluar. Midwife terus letak baby atas dada saya. Lepas tali pusat baby berhenti berdenyut, baru midwife clamp dan bagi suami saya potong tali pusat tu. Dah selesai, nurse ambil baby dan saya disuruh berdiri nak keluarkan placenta. Rasa ringan perut tiba-tiba..ehe. Pastu nurse dan midwife tolong saya tukar gaun yang kering dan dibawa ke katil. Kat atas katil baru nurse tekan-tekan perut saya bagi keluar darah. Erk. Ngeri pulak bila darah keluar berlambak-lambak.

Tepat jam 12.55 pagi (19 Mac 2011)..lahirlah adik Safiyyah ke dunia..alhamdulillah..



...sambungannya insyaAllah dalam entry lain ;)

58 comments:

yatie chomeyl said...

senang jugak kelahiran anak kedua ni ye.. tp mmg bila dh push keluar baby terus rasa legaa je perut hehe

lizz said...

tahniah ...masih dalam pantang yer selamat berpantang...

Suziey Ahmad said...

erkk..bestnye baca experience ni..lawak pn ade..hehe..tp gigih yek awk menahan contraction..klu dlm air tu rasa mcm xskt sagt je kan? ye la syiok bnerendam dlm air suam..push pn xrasa,.licin je kuar..btl ke ape sy imagine ni? hehe..kt mesia xde plak buat camni..bersalin dlm air..

Suhana Shahril said...

Ooo..sgt2 teruja membacanya.Cam dok terbayang2 mcm dlm buku yg k.ana baca psl bersalin dlm air - ditulis Dorling Kindersley
Tp dlm buku tu, si ibu mmg x berbaju, mgkn sbb bsalin kat tub umah dia.Malu :P

Sally said...

emm kalau saya agaknya masa tahan contraction tu mesti dah jerit dah..terus rasa mengimbau 9 years ago bila nak lahirkan anak dulu..harapnya kali tak terjadi hal yg sama..so cerita lagi ya..sampai la cerita dlm pantang k..happy to hear teh experience.

♥MAMASYAZA♥ said...

syukur alhamdullillah, senang aje nak lahirkan safiyyah. selalu gak akak tengok dlm tv, lahir dalam air, mesti rasa relaxkan

Syigim said...

xtau nape nak nangis baca ni, nadiah. alhamdulillah. :) pengalaman yg sgt2 berharga betul ya, dpt lahir dlm air. utk syakir pun, mesti dia seronok dgr citer camne umi lahirkan dia :)

lady lavender said...

interesting!! (ehee..org sakit kita pulak ckp interesting). Bukannya apa..pengalaman lain dari yg lain. Take care & selamat menghabiskan cuti2 berpantang nadiah :-)

Za's said...

owh...i realy enjoy reading this...menariknya..

Unknown said...

Wah, bersalin dalam tab. Tab yang macam tab mandi tu ke? Hehe, tetiba perut rasa ringan eah.

Ummimusa said...

arrrrggggghhhhh jelessssssssssssssssss

syawalsimpsons said...

seronok lak baca citer ni..hehhe...senang betoi ni...sue dolu lahirkan syawal...siap berlari gitu tau..hehehh...tp at last kn vacum gak...mmm...harap2 anak ke-2 nnt boleh jd camni...

layla_elyas said...

huhu..sekali PUSH JERRRRRR??
alhamdulillah rezeki....;)

Unknown said...

rasa terharu pulak baca n3 nadiah ni... mcm tu rupanya bersalin dlm air.. depa letak air suam... mudah benor tu sbb sekali push bb dah kuor...

Ummimusa said...

p.s- nadiah; masa awak melutut tu tgn awak letak mana? saya perasan, ramai yg naturally akan buat posisi tu. posisi tu di panggil 'all fours'.

Unknown said...

satu pengalaman menarik, bersalin dalam air...mcm lagi mudah saja keluarnya ya nadiah.

Apa pun selamat dah keluar Shakit kan, Tahniah sekali lagi..:)

HuMayRah HaYatI said...

mmmm...rasa takut pun ada...huhu...macamanalah k yati nanti...

Ummi Shira (AshAnas) said...

Bestnya bc pengalaman kak nadiah water birth.... First time shira tau psl water birth ni 9 thn lps... Ms tu msih bljr lg.... Terfikir jugak mesti best water birth ni.... Mmg kurg sakit ye kak?

dinor's family said...

menarik n satu pgalaman yg amat bguna tuk suma...xdpt bayangkn mcm mana bsalin dlm air....ngeee

husna said...

seronoknya baca pengalaman dalam air kak nadiah.
menarik.
apa kebaikan water birth ni kak nadiah?

Izan Ishak said...

seronok baca experince nadiah bersalin dlm air ni. selalu tgk dlm tv je. part kena tinggal kat belakang tu...alahai...kesian kat makyung ye~

Nia said...

wah,..menarik sungguh!
kalau ada kat Malaysia, saya pun nak try.

tak tahan bab Nadiah tanya husband apsal rasa nak push?..hehe..

Bionic women said...

seronoknya baca pengalaman nih..
kenapa kat malaysia bersalin dalam air ni masih rare..
nak sangat try..
tapi my first baby dulu kena ceaser..baby terbelit tali pusat..huhu

Ummi Salsabila said...

satu pengalaman bersalin amat berharga.terima kasih sharing kak..first tym baca pengalaman bersalin dlm air.kat malaysia takde lagi kot...

Chik Na said...

wah interesting je baca N3 beranak dlm air ni.. pengalaman yang amat berbeza...

azy@fawwaznuha said...

seronoknya baca pngalaman bersalin k-2 sis..mesti tenang kan bersalin dlm air..kalau ada kat m'sia ada,nak juga try..ckp pasal natural ways to induced labor, saya ada buat sesetengahnya..tp xtau kenapa xde lagi sign or servic dilate..

h4ni3 said...

aisey.. caesar takleh buat dlm tub..
tak merasa la jawabnya.. hehe

Unknown said...

Alhamdulillah nadiah...selamat bersalin tanpa ada apa-apa komplikasi tu...seronok baca ceter nadiah..:)

NuHa said...

salam..salam perkenalan..best baca citer akak..x pnh dgr cite org bersalin dlm air ;)menarik!!

Mek Rose said...

oo mcm tu plak kekdahnye bersalin kat sana ye? eeheh

Ibu Yusuf Maryam said...

Perkongsian yg menarik.. selamat berpantang nadiah..

eB said...

ooo g2 yer?... tahniah yer :)

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

~Yus~ said...

Alhamdulillah dipermudahkan segalanya... bestnye baca pengalaman nadiah bersalin dalam air ni. Nak try, tapi risau sebab anak yg sulong... maybe next time :)

cikpuanhady said...

hehhe..sonoknya baca..teringin nak try water birth..

Belog kami :Jom join Heartbeat.my! Tak efek Nuffnang

Blogshop kami :Nak cari handbag LV, Longchamp, souvenir? Meh klik sini

Mummy Dasy said...

Napa lah kat sini xde, ahhhh jelenya...

Nadiah Sidek said...

yatie: a'ah, alhamdulillah senang bersalin yg ke-2 ni :)

lizz: tq :)

suziey: kat malaysia ada tp hanya 1-2 hospital je yg ada kemudahan water birth

k.ana: omputih apa nak diherankan kak ana..diorang bknnya malu pun

sally: sy pulak kalau sakit mmg tak keluar suara :D

mamasyaza: a'ah kak..relax je rasa

Nadiah Sidek said...

syigim: erk. knp nak nangis. part mana yg sedih tu?

lady lavender: yup, suatu pengalaman yg menarik :)

za's: :)

amirul faiz: a'ah, tub mandi cuma besar sikit je dpd tub biasa

ummimusa: hee..jgn la jeles..

k.yus: alhamdulillah mudah je kak bersalin kali ni :)

Nadiah Sidek said...

syawalsimpsons: wah..hebat la boleh berlari lagi masa tu. sy nak berjalan pun tak boleh..huhu..

layla: alhamdulillah sekali push je kali ni :)

kakyong: a'ah kakyong..guna air suam

ummimusa: ada letak kat lantai, kat katil pun ada..ikut dan je :p

k.yati: perasaan risau tu biasa kak yati tapi kena pandai la kawal perasaan tu supaya mudah bersalin :)

ashanas: alhamdulillah kurang skaitnya shira

Nadiah Sidek said...

dinor's family: menarik kak bersalin dlm air :D

husna: salah 1 kebaikannya dpt kurangkan sikit sakit nak bersalin, insyaAllah :)

k.izan: suami kalut sgt sampai tak perasan nadiah tertinggal kat belakang :p

nia: tu la..ingat balik mmg kelakar..blh pulak tanya gitu kat suami..hihi..

bionic women: insyaAllah next baby boleh bersalin normal pulak ;)

ummi salsabila: ada raudhah..tapi kat 1-2 private hospital je

Nadiah Sidek said...

chik na: rasa sendiri lagi menarik ;)

azy: baby seronok lagi duk dlm perut tu..tu yg tak nak keluar lagi ;)

h4ni3: hee..c-sec mmg la tak boleh

k.nieza: alhamdulillah :)

nuha: salam kenal nuha..tq singgah & komen kat blog akak :)

rose: pilihan sy bersalin dlm air..blh je nak bersalin atas katil ;)

Nadiah Sidek said...

k.zefa: tq kak :)

eb: gitu le ;)

zuwairi: insyaAllah. tq singgah ke sini :)

yus: cuba la ;)

cikpuanhady: ada peluang nnt cuba la :)

mummy dasy: kat malaysia ada tapi kat 1-2 private hospital je :)

Ummu Raja said...

Salam, tahniah ye dik..teringin nak rasa bersalin dlm air..huhu

Anonymous said...

bersalin dlm air lebih tenang.. org kata la,
akak selalu tgk kat tv, air kolam jd merah dan minah2 saleh ni selamba jer togel dlm pool tu!

Ummu Ammar said...

Salam Nadiah..

Tahniah sbb dah selamat bersalin..ucapan yg agak lewat rasanya, agak busy 1-2 minggu ni..sehingga tak perasan si comel yg ditunggu sudah lahir..I'm happy for you..doakan agak rezeki akak juga akan menyusul sbb sgt rindukan kehadiran seorg baby..Selamat berpantang!

Normaliza said...

Bestnya dgr pengalaman bersalin dalam air nih. Ada rasa perbezaan tak dari bersalin biasa ek?

Ummi Hanie said...

mudahnye kak nadiah bersalin...hanie nk ikut ler stail akk...dah sakit sgt2 baru pegi menyerah diri...hikss... :)
welcome to new world,shakir !

Kamalia said...

tahniah.,Nadiah..mmg mudah ye nak bersalinkan syakir ni..dulu wktu kat mesia ade je tgok program parenting tu diorg bersalin kat dlm tub..mmg nmpk mcm mudah dan senang sgt proses die..mmg rezeki nadiah ye dpt pengalamn mcm ni..tahniah skali lagi.

nonie said...

punyerla tertunggu citer sal bersalin dlm air nie..rupenyer dh terlepas huhu..mcm2 perasaan bila bc pengalaman nadiah nie huhu..
Safiyyah jaga mama n adik leklok yer:)

nanti bolh share citer berpantang plak:)

hana said...

kisahnyer bersalin dalam air.... tp mmg bagus pong... jepun pong ader gak wat gtu... tp akak tak yakin la pulak nak berendam dalam air! wakakakakakaka...... sonok baca pengalam ko nad..

ummi_ziz said...

Alhamdulillah..senang btul bsalin. dlm air plak tu..bestnya ada experience mcm ni kn! ;)

Ank kedua sy pun sng jgk keluar..kjp je. tp yg ketiga ni, tk nk keluar2 plak, last kluar ikut tgkp.:)

CatlinaFly said...

priceless & precious...kagum dgr nadiah ada peluang merasa waterbirth..mesti rasa tenang eh, tgh sakit2 tetiba duk dlm air hangat2 suam...teringin gak nak rasa...welcome to the world baby! ;)

yuyu jannah said...

walaupun saya terlambat baca entry ni.tp teruja sgt..mula2 x faham..kenapa bersalin dalam air.serius x pernah dgr..ow, bukan kat malaysia..baca komen2 kat atas baru faham...mcm best je kan?

puanbee said...

ya allah mcm senang je malhirkan dalam air kan teringin sungguh nak ras...erm terlambat bace sy dtg dr blog ceritaindah kami ..

bersama kak Es said...

dah banyak kali baca dan tgk utube bersalin dalam air.
dengar sendiri pengalaman ni lagi la mengujakannn..

Shahidah said...

salam.... bersalin kat hospital mne ye...?? bleh share...?? :)


Ummi AmnaAmzar said...

kebetulan plak.. Nm anak sy pun safiyyah dan syakir. :-)

Mama Marcello said...

salam kak.

baru terbaca post akk psl beranak dlm air ni...best nyer? tiga2 akk branak dlm air ke?