Pages

Monday, April 21, 2014

Millie's Cookies

Projek awal bulan April. Terbaca status Facebook kakak senior yang kata biskut ni sedap. Terus minta resipi. Tengok bahan macam sedap. Nak buatnya pun tak susah. Anak-anak pasti suka. Alhamdulillah, tak sia-sia mencuba. Sedap! Biskutnya jenis lembut, bukan rangup. Rasanya seakan-akan Congo Bars. Cuma, garamnya agak terasa. Kalau buat lagi nanti kena kurangkan garam.


Millie's Cookies
sumber: Good Food

Ingredients:
    125g butter, softened
    100g light brown soft sugar
    125g caster sugar
    1 egg, lightly beaten
    1 tsp vanilla extract
    225g self-raising flour
    ½ tsp salt (lain kali nak letak 1/4 tsp sahaja)
    200g chocolate chips


Method:
  1. Preheat the oven to 180°C, gas mark 4
  2. Cream butter and sugars, once creamed, combine in the egg and vanilla.
  3. Sift in the flour and salt, then the chocolate chips.
  4. Roll into walnut size balls, for a more homemade look, or roll into a long, thick sausage shape and slice to make neater looking cookies.
  5. Place on ungreased baking paper. If you want to have the real Millies experience then bake for just 7 minutes, till the cookies are just setting - the cookies will be really doughy and delicious. Otherwise cook for 10 minutes until just golden round the edges.
  6. Take out of the oven and leave to harden for a minute before transferring to a wire cooling rack. These are great warm, and they also store well, if they don't all get eaten straight away!


Inilah Nadiah's Cookies....eh...Millie's Cookies saya ^_^


Nota: 
Saya buat 2 versi sebenarnya. Satu versi sedikit rangup, satu lagi lembut. Saya lebih suka yang rangup tapi silap besar saya simpan biskut yang rangup dengan lembut dalam bekas yang sama. Esoknya biskut yang rangup pun jadi lembut juga -_-"


7 comments:

Nida Mohd said...

nampak menarik sebab ada coklat chips..resepi pun senang je kan..raya nnti boleh buat biskut raya ni nadiah..;)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak tengok pun nampak sedap Nadiah.. boleh di cuba nanti ni.. :)

Sue AK said...

macam menarik jugak nih..

aryan azra said...

nampak menarik je ni

yang baik Ishak said...

As salam,
saya singgah dari carian yang lain tetapi yang lain... bagus juga.
Pinjam resepi biskut yer..
Terima kasih.

wfaiziah said...

Thank you!
love it..nak buat.

IBU.SUMIASIH said...

Saya mau mengucapkan terima ksih g tidak terhingga, serta penghargaan & rasa kagum yg setinggi-tingginya kepada AKI JEYAPATI , saya sudah kerja sebagai TKI selama 5 tahun di singapore, dengan gaji lebih kurang 2.5jt/bln, tidak cukup untuk memenuhi kebutuhan sehari-hari, apalagi setiap bulan harus mengirim ortu di jawa, sudah lama saya mengetahui roomnya AKI ini, juga sudah lama mendengar nama besar aki, tapi saya termasuk orang yg tidak terlalu percaya dengan hal ghoib, jadi saya pikir ini pasti kerjaan orang iseng Saja.
tetapi kemarin waktu pengeluaran 8924 , saya benar2 tidak percaya & hampir pingsan, angka yg diberi aki 8924 ternyata tembus, awalnya saya coba2 menelpon, saya bilang saya terlantar di singapore, tidak ada ongkos pulang, terus beliau bantu kasih angka 8924 setelah saya bantu mahar 8 juta.mulanya saya tdk percaya,mana mungkin angka ini keluar, tapidengan penuh pengharapan saya pasangin kali 100 lembar, sisa gaji bulan januari, ternyata meledak….!!!
dapat BLT 750jt, sekali lagi terima kasih banyak AKI JEYAPATI, saya sudah kapok kerja jadi TKI, rencana minggu depan mau pulang aja ke sukabumi.buat aki,saya tidak akan lupa bantuan& budi baik aki.HUBUNGI AKI JEYAPTI DI NO INI 0852-4228-0055 KLIK TOGEL 2D 3D 4D 6D DISINI