Pages

Thursday, October 8, 2020

Kemalangan: U-turn Sesuka Hati

Sewaktu scroll Twitter semalam, saya tertengok video kemalangan yang melibatkan sebuah motosikal dan sebuah kereta. Penunggang motosikal tu terlanggar kereta di hadapan yang sedang buat pusingan-U di tempat yang tak sesuai. 

Betul-betul mengembalikan memori saya sekeluarga kemalangan hujung tahun lepas. Lebih kurang begitulah punca kami terlibat dalam kemalangan. 

Kami dalam perjalanan pulang ke rumah masa tu daripada program anak. Saya tak perasan apa yang berlaku sebab duduk di belakang bersama 3 orang anak. Anak kedua duduk di depan, sebelah tempat duduk pemandu.

Yang saya perasan, kereta depan kami bagi signal kiri. Mungkin nak berhenti seketika di bahu jalan. Lepas tu memang saya tak tengok dah. Tahu-tahu je bunyi berdentum. Kereta kami berlanggar dengan kereta tadi tu!

Rupanya, kereta tu bukannya nak berhenti. Pemandu tu buat pusingan-U! Suami saya tak sempat nak brake sebab situ keadaannya menuruni bukit. Nak elak pun tak sempat. 

Allah. Ketar satu badan. Suami berhentikan kereta di bahu jalan. Kereta kemek bahagian sisi hampir dengan pintu penumpang di hadapan. Pintu tu pun tak boleh dibuka. Ya Allah, mujurlah anak yang di depan tu tak cedera.

Geram jugalah. Disebabkan kecuaian orang lain, kami terkena tempiasnya. Entah apalah yang pemandu tu fikir sampai buat pusingan-U sesuka hati begitu. 

Alhamdulillah tiada sebarang kecederaan cuma agak trauma. Alhamdulillah juga kereta belakang kami agak jauh jaraknya. Jadi dia sempat brake dan dia pun nampak kereta depan kami tadi tu buat pusingan-U tak tentu hala.

Lepas tu suamilah yang settle dengan pemandu cuai tadi tu. Saya duduk dalam kereta sahaja dengan anak-anak. Kaki ni tak rasa macam jejak tanah. Ketar badan pun ambil masa nak hilang...huhu..


0 comments: