Pages

Sunday, October 25, 2020

Kisah Khabib Nurmagomedov

Tular sekali lagi kisah Khabib Nurmagomedov kali ini. Nama ini pertama kali saya tahu ketika tularnya berita kematian ayahnya beberapa bulan yang lepas. 

Hari ini, nama Khabib sekali lagi tular di media sosial atas kemenangannya sebagai juara bertahan yang ke-29. Ia juga merupakan perlawanannya yang terakhir dan bersara dengan mengekalkan rekod kejuaraan tanpa kekalahan.

Saya bukanlah peminat sukan. Tidak pernah mengikuti mana-mana acara sukan lebih-lebih lagi acara gusti. Cuma cerita Khabib mencuri perhatian saya.


Gambar sumber Google


Saya belajar sesuatu daripada kisah Khabib.

1. Dakwah itu luas pengertiannya. Dengan bersukan pun boleh berdakwah. Jika baca cerita Khabib, beliau adalah seorang yang sentiasa menjaga solatnya dan sentiasa solat berjemaah di masjid. Setiap kali kemenangan, pasti ucapan Alhamdulillah yang meniti di bibirnya.

2. Betapa pentingnya menjaga akhlak dan dan budi pekerti yang baik. Akhlak yang baik pasti disenangi kawan dan dihormati lawan. Dengan akhlak yang baik juga mampu buat orang tertarik dengan Islam.

3. Sentiasa bersikap merendah diri sekalipun telah berada di puncak kejayaan.

4. Peranan ibu bapa sangat penting dalam mencorakkan keperibadian anak. Saya cukup senang membaca kisah Khabib dengan ayahnya. Betapa rapatnya hubungan mereka berdua. Betapa hormatnya Khabib terhadap ibu bapanya. Perlawanan yang terakhir ini juga adalah demi menghormati permintaan ibunya yang tidak mahu lagi Khabib berlawan tanpa ayahnya di sisi.


"When ALLAH with you, nobody can broke you, nobody", Khabib.


 Selamat bersara, sang juara! Moga terus memberi inspirasi buat semua.


1 comments:

Mara said...

Thanks forr this blog post