Pages

Monday, November 16, 2009

Masa kecik dulu...

Kadang-kadang bila saya tengok Safiyyah, saya terfikir macam mana la agaknya masa saya kecik-kecik dulu. Saya suka perhati telatah Safiyyah. Memang boleh jadi leka tengok dia. Boleh tak jadi kerja duk tengok dia. Dia dengan dunia dia...explore segala benda yang ada kat rumah ni. Memunggah pandai dah, koyak-koyak kertas pandai dah, sekarang ni dah pandai lak nak bermanja! Pantang kalau ummi atau papanya ni baring/duduk di lantai...mesti dia datang dan baring bersandar pada kami. Macam budak besar dah gayanya. Hati tengah mendidih masa tu pun boleh jadi sejuk serta-merta senyum.

Ni la antara kerja Safiyyah setiap hari kenyit


Dulu mak saya rajin juga cerita pasal saya masa saya kecik-kecik dulu. Kata mak, saya ni senang nak dibela. Bukan jenis meragam. Senang sungguh la mak saya kata nak buat kerja. Time mak buat kerja, saya main sorang-sorang. Adik saya pun macam tu jugak tapi bila dia dah besar sikit, dalam umurnya 3 bulan gitu kot...dia cerdik...dia nak orang duk sebelah dia dan nak dengar suara orang kalau dia berjaga. Masa tu memang payah sikit la mak nak buat kerja pastu mak dapat idea pasang radio time mak nak buat kerja. Menjadi trick mak! Hehe...adik saya perasan macam ada orang duk sebelah dia padahal DJ radio je yang duk mengomel! sengihnampakgigi

Jangan tak tau, masa saya kecik-kecik dulu, saya jadi 'loceng' rumah. Dengar aje bunyi pagar dibuka, terus menjerit melolong! Mak selalu kata...

"Senang mak dulu, tak payah buat loceng rumah, dah ada loceng dah dalam rumah ni." sengihnampakgigi

Kalau mak ayah dengar saya terpekik terlolong tiba-tiba, diorang tau la ada orang datang rumah. Penakut sungguh saya ni, kan? Padahal orang tu kat pagar sana nun...tak masuk rumah pun lagi jelir.

Kata mak, "Macam la ada orang nak ambil dia..."

Jawab saya lak, "Ye la...orang (kata ganti diri saya) kan comel masa kecik-kecik dulu, takut la ada orang nak culik ke apa..." Hahaha...perasan sungguh! jelir

"A'ah...ye sangat la tu. Perasan!" Balas mak saya. sengihnampakgigi

Bila saya besar sikit (umur berapa tahun entah masa tu)...saya duk main minyak rambut baby. Habis 1 botol tu saya tuang atas kepala! ihikhik Tak tau la mak saya marah ke tak masa tu. Mak sedara saya la yang duk cerita pasal kenakalan saya ni. Katanya, dia suka tengok 1 gambar saya masa kecik dulu, duk belakang pintu, rambut 'basah lencun' dengan minyak senyumkenyit.

Dulu saya lambat berjalan...umur setahun lebih (setahun sebulan ke setahun 2 bulan macam tu la) baru jalan. Saya takut nak berjalan kalau tak dipimpin! Kalau dipimpin ok je. Mak saya kata sebenarnya dah boleh dah tu berjalan sendiri tapi saya ni penakut sangat! Takut jatuh kot...tu yang lambat tu berjalan. Jangan menurun kat Safiyyah sudah la jelir.

Oh, lagi 1 yang mak ayah saya rajin duk ulang cerita...masa tu saya baru pandai bercakap dan mula nak kenal benda-benda keliling saya. Ada 1 hari tu kami keluar...gi mana entah...pastu saya ternampak kambing...saya tanya mak apa dia tu...mak sebut la kambing. Saya pulak masa tu antara dengar tak dengar kot apa yang mak sebut...dengan yakinnya saya sebut...

"Kambi!" gelakguling

Mak saya duk ulang banyak-banyak kali kambing pun saya masih sebut kambi. Susah kot nak sebut 'ng' tu. Pastu bila nampak lembu pun saya panggil tu kambi jelir! Sampai saya dah ada anak ni pun, mak ayah saya duk gelakkan saya bila teringat pasal tu malu. Kalau kitorang keluar rumah, dan terserempak dengan kambing, sambil tergelak-gelak, mesti mak ayah saya cakap,

"Ha..tu ha..Nadiah punya kambi.." sengihnampakgigi


p/s: korang masa kecik macam mana pulak? fikir

8 comments:

ummumishkah said...

Indahnya dunia kanak-kanak kan.. byk yang kita lupa, alhamdulillah ada yang sudi mengingatkan supaya kita sedar betapa bermaknanya hidup ini kan? :)

yatie chomeyl said...

tu la, bila tgk anak sendiri membesar mula terfikir cenggini gaklah excitednya parents kitamelayana kita masa kecik2 kan

nadnye said...

lawak cerita kambin..
tapi mmg seronok masa kecik2 dulu.. lebih2 bila melihat anak depan mata..macam2 gelagat n perangai :>

Nadiah Sidek said...

ummumishkah: betul, betul..dunia kanak2 mmg indah

yatie: tu la..ntah cmne la agaknya mak ayah kita melayan setiap ragam kita masa kecik dulu

nadnye: ni baru anak sorg kak...yg ada naka ramai tu lg la bermcm perangai :D

Norhayati Ahmad said...

comelnyer citer..:-)

Nadiah Sidek said...

kak yati: hehe..

boundaries said...

ish2....k.nadiah memang perasan pun hihihihi...huda setuju dgn mak k.nadiah...

kambi??tu la kena duk teranu k.nadiah ni masa time nak sebut tu..hihihi

Nadiah Sidek said...

boundaries: apa salahnya skali-skala perasan...haha!