Pages

Tuesday, December 29, 2009

Safiyyah si puteri salju

Ni cerita Jumaat lepas (nak jadi pekasam dah pun cerita ni! sengihnampakgigi). Petang yang sepatutnya kami ke rumah Dr. Ellis, bertukar ke aktiviti lepak-lepak di rumah memandangkan ribut salji yang masih belum reda. Duk tengok kat luar, salji penuh di koridor kami (apartment kami di tingkat atas). Kalau pintu dibiar terbuka, alamatnya dalam rumah pun dimasuki salji! Mana taknya, ribut salji 3 hari berturut-turut tanpa henti.

Tiba-tiba je suami saya kata nak bawak Safiyyah keluar main salji - kat koridor depan rumah je pun jelir! Nak main kat bawah tak boleh sebab masa tu salji tengah lebat turun. Lepas siap-siap, suami saya bawa la Safiyyah keluar. Suami saya nak bawak keluar pun sekejap je. Sekali Safiyyah tak nak masuk rumah pulak! Melalak-lalak dia bila papanya bawak dia masuk ke rumah. Nak tak nak, bawak la dia keluar balik. Lepas tu baru saya join diorang. Sebelum tu dah nak terlena ngantuk..tu yang malas nak keluar tu. Memang sejuk sungguh waktu tu sebab angin agak kencang. Sebelum ni takde pun terasa sesejuk macam tu.

Di koridor yang dilitupi salji


Tak lama pastu bawak juga la Safiyyah masuk rumah secara paksarela. Risau dia tak tahan sejuk. Padahal ummi dan papanya yang dah rasa macam nak beku jelir. Mengamuk-ngamuk la si kenit tu bila masuk dalam rumah. Duk pujuk-pujuk, tak mau jugak dia. Last-last papanya ambil semangkuk penuh salji dan bagi dia main kat dapur. Dapat salji tu terus dia senyap! Isy, sabar je la..

Dapat semangkuk salji ni terus diam kenyit


Habis diterbalikkan mangkuk tu


p/s: Nak pinjam tangan Safiyyah la kalau nak main salji senyumkenyit

32 comments:

miloicekaw1119 said...

bestnye main salji..
best sgt2..

UMILIYA said...

salam..ermm seronoknyer tenggok,,,salji..macam..air abc ke heheheh

mirah said...

wah bestnya safiyyah.
Boleh terus letak gula sirap, cendol bagai je rupanya tu..hihi..

aLyNnZ said...

leka syfiyyah main salji..
heran agaknyer dia..apa la yg aku pegang nie..abis safiyyah ramas salji..bestnyer..

liyana said...

Ya Allah... tangan dia kebal betul...

husna said...

betul la. kak nadiah kena pinjam tangan dia...

ibunafis said...

mmg puteri salji saffiyyah ni..

sarahfazalul said...

tangan safiyyah banyak lemak kot? =)

ukmstudio said...

Bertepatan dengan tajuk, memang sah Puteri Salju....bila salju dah tak turun nanti Puteri Salju ni mungkin duk kat peti ais jer kut......

NURUL IZZA said...

hahhaha.lawaknye..iza yg keluar pakai glove pon msh sakit tgn dek sejuk dia suka plak main.lawakla safiyyah ni

kakchik said...

comel dan cute betul safiyyah tu. geram kakchik tengok. ada tak dia makan salji tu?

LOVE2COOK said...

OMG! She's sooooo cute! Real brave gal...keep it going dear! ;)

Nadiah Sidek said...

miloicekaw1119: best tp sejuk sgt2 :)

umiliya: mcm nk buat air ABC :D

mirah: a'ah..takyah ssh2 kisar ais..tmbh sirap dll terus je :D

alynnz: itu la, dpt salji tu terus diam :)

Nadiah Sidek said...

liyana: akk pun pelik tgknya..mcm tak sejuk je :p

husna: tu la..kena pinjam tgn safiyyah kalau nk main salji ;)

ibunafis: *wink*

sarah: ahaha...byk lemak ye? nnt akk check :D

Nadiah Sidek said...

ukmstudio: kena kosongkn peti ais la kalau mcm tu. hehe..

izza: umminya pun tak tahan pegang salji tu! :p

kakchik: dia duk main2 gitu je..tak masuk mulut pun :)

love: brave main salji ye? hehe..

Norhayati Ahmad said...

hehe...safiyah jadi puteri salju...macam cerita lagenda kat tv3 lah plak..

MaMa NabIhAh said...

safiyyah ni boleh jd snowhite laa
elok je pegang ais... n leka main...comeyy sungguh....

MAKCIK REHAN said...

siram air gula, terus boleh buat ABC! hahahaha

Nadiah Sidek said...

norhayati: hehe..tu la kak yati..teringt lak citer puteri salju tu

mama nabihah: hehe..tu la..kita yg dewasa ni tak tahan pegang ais

MR: nnt order kat safiyyah je la kalau nk ABC. ahaha..

Hamizah said...

Ya Allah kita nemgok pon sejuk..bdk..Nadiah, salji tu xcair ke kt dalam rmh?

ummumishkah said...

tak sejuk ker sayang?

yatie chomeyl said...

eheh pandai ummi & papa wat taktik bwk masuk salji dlm umah utk safiyyah. beria dia pegang salji, kebal sgguh tgn si kecik tu

aLyNnZ said...

thanks coz follow blog alin..

Ummi Salsabila said...

mmg puteri saljula safiyyah ni.da la comel sgt2..

dah pndai jln ye.teror nye.malu je kak aufa ni.hehe

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam ziarah ...salam kenal...best tak main salji....sejukkkkkkk...comel safiyyah...

Chik Na said...

bestnya safiyyah main snow...

Nadiah Sidek said...

hamizah: lama2 cair jgk tp lmbt la skit :)

ummumishkah: yg tu safiyyah kena jwb sendiri la..ehe..

yatie: terpaksa la bwk dlm rmh..kalau tak mengamuk2 dia :p

alynnz: u're welcome :)

Nadiah Sidek said...

US: ala..nk malu apa kak aufa..safiyyah dulu lmbt meniarap..bila dh pandai meniarap, excitednya terlebih la..tu yg cepat jln :)

alimaz: mmg sejuuukkk..

chik na: ntah dia reti ntah tidak snow tu apa..hehe..

meenlove said...

Wow..dah lame xjenguk cn.
Seperti bese tumbs up buat safiyyah.
Bgus la..leh tahan musim sejuk. Betol2 putri salju. Kalah ummi ngn papa die..hik3.

p/s: comey la pic safiyyah jln kat koridor tu.. :)

Anonymous said...

kak, semangkuk salji tu kalau letak susu cair, sirap, jagung, kacang merah dll mesti sedap kan :D. comey la safiyyah pakai suit "menahan kesejukan tu"

-sabrina

Nadiah Sidek said...

meen: ehe..nk buat mcm mana..ummi & papanya bkn raja & permaisuri salju :D

sabrina: sedap2! tp sejuk2 ni keinginan nk minum sejuk2 tu takde sgt ;)

Anonymous said...

Gooey Ducks grow to about two pounds in four or five years.
[url=http://www.gooey-duck.com/]geoduck[/url]