Pages

Friday, July 8, 2011

Homemade Pizza

Minggu lepas saya buat pizza atas permintaan suami. Lama sungguh saya tak buat pizza. Ada dalam setahun rasanya. Takde orang request, takde la saya buat :p


Baru keluar dari oven


Saya kongsikan resipinya di sini. Saya tak ingat dari mana saya dapat resipi ni. Rasanya dari MyResipi. Sejak saya mula belajar buat pizza saya guna resipi ni. Tak tukar-tukar pun. Senang resipinya. Topping yang saya guna je berbeza. Suami saya kata sedap. Kalau tanya saya...memang saya tak tahu sebab saya tak makan pizza :p


Bahan-bahan:

Doh pizza
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu teh yis segera
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh gula
  • 2 sudu besar minyak zaitun
  • 1/2 cawan air suam (anggaran je ni..saya guna tak sampai 1/2 cawan)

Sos pizza
  • 1 biji bawang besar - cincang
  • 2 ulas bawang putih - cincang
  • 2 biji tomato - cincang
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 2 sudu besar tomato puri
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 3/4 sudu teh gula
  • 1 sudu teh oregano

Topping
  • Keju
  • Udang/ayam/daging/capsicum/nenas/dll (ikut selera masing-masing)


Cara-caranya:

Doh pizza
  1. Campur tepung gandum, yis, garam, gula dan minyak dalam mangkuk. Gaul rata
  2. Masukkan air suam sikit-sikit dan uli hingga doh lembut dan tak melekat di tangan
  3. Masukkan doh dalam bekas besar yang dah disapu sedikit minyak. Tutup bekas dengan plastic wrap dan letakkan bekas di tempat yang panas selama 1 jam supaya doh naik sekali ganda
  4. Griskan loyang pizza. Canaikan doh dan masukkan dalam loyang. Biarkan 10 minit supaya kembang sedikit
  5. Cucuk adunan dengan garpu supaya doh tak menggelembung semasa membakarnya
  6. Sapu sos pizza di atas doh
  7. Parutkan 1/3 keju di atas doh
  8. Taburkan bahan-bahan topping yang lain dan tabur pula baki keju tadi
  9. Bakar selama 25-30 minit pada suhu 200'C

Sos pizza
  1. Tumis bawang besar hingga naik bau
  2. Masukkan bahan-bahan lain dan masak hingga pekat
  3. Tutup api dan sejukkan sebentar


Atas: Sos pizza siap!
Bawah: Sebahagian topping yang saya guna


Doh pizza yang dah disapu sosnya


Untuk topping saya letak sosej, udang, cendawan butang, capsicum dan bawang besar


Kalau buat pizza sendiri boleh letak cheese banyak-banyak ;). Oh ye, saya guna mozzarella cheese


Jemput makan ye semua :p




30 comments:

Ros Illiyyuun said...

Tq Nadiah, akak ingat nak cuba nanti :)

Fazlinil Irma said...

dushhh... terus lapar..!!

kakyong said...

sangat-sangat sedap... terliur sudah..
terima kasih berkongsi resepi ni..

i'am mama said...

nak bakar pizza nya brapa degree?

OneSimpleMother said...

nampk lazat.. dah bertahun nk buat tapi tk terbuat pun.. hehehe.. hasben pun x brape minat tu yg lg mls tu.. tapi akak sukaaaaa..

Zefa NorAsmara said...

Sedapnya nadiah.. nape tak makan, susah2 buat rasa la sikit.. :-)

Acik Erna said...

Nadiha..acik tak pernah buat pizza sendiri..tq sudi kongsi resepi..

nanakimie said...

sedapnya sis..t nak cuba lah:) tq sis kongsi resepi:)

Izan Ishak said...

tu diaaaa....pizza by nadiah dah mai dah...

♥MAMASYAZA♥ said...

memang nampak sedappp

~najwa~ said...

Lohh...rupanya nad tak makan Pizza? heheh...
takpelah, dapat menjamu suami, dan suami kata best, itulah kejayaan terbesor, heheh

Princess Solehah said...

singgah sini jumpa pizza juga...wah, makin terliur la rasanya huhu. nak buat juga lah...

Huda said...

sedapnye sis :) macam pizza hut :)

nadnye said...

saya terliur nie.. nak buat jugak nanti

mamalieyna said...

rajinnye..n nmpk bestt~ ^_^

Tq for sharing..taktau bila nk buatnye ntah..hee~

eB ezrin said...

wahhhhhhhh.. yum yum ;p

HaSue said...

sedapnyerr..dah lama memizza..nanti leh try resepi ni lak..tggu rajin byk.hehe..

p/s:tq 4 besday wish akak aritu yer.. tenet slow jer dr aritu..ni baru bkesempatn jalan2 lg.hehe..ade masa meh laa beramah mesra.. ;)

Ummi Salsabila said...

Nape tak mkn Kak? Mahu belajar buat doh sendiri pula nnt.:p

So Shy Lady said...

wah akak pun ada buat pizza jugak baru ni

hmm puas mkn nih ;D. pesal nad t.suka? rugi tu ;P

azy said...

sedapnya pizza akak buat..kenapa x makan pizza?

saya tag akak utk contest

http://fawwaznuha.com/2011/07/ga-my-little-secret-fisher-price/

ishamizu said...

ui tempting sguh! mst sdp ni! ;)
TQ for sharing Nad, nti nk cubalah. Thn lps izu pnh try jg tp doh tk jd. hihihi...

Tirana said...

Ni boleh tiru resepi..hehehe..sedap nampak.

Za's said...

dap nyer...akk, pos la cni sket...lapar pizza laa..err..dulang pizza nk cari katner?

che'iza said...

Amboi... kejunyer...punyer tebal... kompem sedap....

Aleyn said...

Dah lama tak buat pizza...biler buat sendiri lagi puas hati kan..topping pun bleh letak sampai banjir...hehe

Nadiah Sidek said...

k.ros: cuba..jgn tak cuba ;)

irma: hihi..

kakyong: sama2 kasih :D

i'am mama: ada tulis kat situ..200'C

OSM: buat utk diri sendiri la mcm tu :D

Nadiah Sidek said...

k.zefa: belum terasa nak cuba la kak. huhu..

k.erna: nanti cuba la buat kak..senang je ;)

nanakimie: you're most welcome :)

k.izan: nak? ehe..

mamasyaza: janji suami suka ;)

Nadiah Sidek said...

najwa: hihi..kite ni picky eater..byk benda tak mkn

princess solehah: buat la ;)

huda: tak tau la mcm pizza hut ke tak sbb tak pernah mkn pizza :p

k.nad: cuba la kak ;)

mamalieyna: hehe..angin rajin dtg nanti buat la :D

Nadiah Sidek said...

eb: ;)

k.hasue: hehe..akak kan rajin masak-memasak..nnt boleh la buat :D

ummi salsabila: akak bab mkn mmg payah sikit

so shy lady: tak pernah cuba la kak :p

azy: entah la azy..belum ada keinginan nak cuba

Nadiah Sidek said...

ishamizu: cuba la resipi ni pulak. saya byk kali buat alhamdulillah jadi je :)

k.tirana: tiru la..bukan resipi nadiah pun..hihi..

za's: kat kedai yg ada jual brg2 dapur la dik :D

che'iza: suami yg suruh letak cheese byk2 :p

aleyn: betul, betul! buat sendiri boleh letak topping byk2 & boleh letak mcm2 :D