Pages

Friday, September 18, 2009

28 Ramadhan 1430H

Sedar tak sedar hanya tinggal sehari je lagi kita akan berpuasa. Rasa cepat sangat masa berlalu. Saya rasa macam baru beberapa hari je kita mula berpuasa. Tengok-tengok Ramadhan dah nak berlalu pergi. Tahun depan entahkan berpeluang bertemu Ramadhan lagi entahkan tidak. Mudah-mudahan kita diizin Allah untuk bertemu dengan Ramadhan akan datang...

Raya? Sehingga saat ni saya masih belum ada perasaan nak beraya. Saya rasa Syawal lambat lagi nak menjelma. Entahlah...mungkin sebab saya berada di negara yang tak menyambut hari raya kot. Dah namanya negara uncle Sam...mana la ada raya-raya ni jelir. Kalau di negara-negara lain yang ada sambutan raya, mungkin lain pula suasananya...mungkin feel raya tu ada juga la walaupun tak seseronok beraya di kampung halaman. Tapi kat sini memang takde feel langsung.. sigh

Malam tadi lak dalam duk sembang-sembang dengan suami tiba-tiba suami kata pada saya, "Abang rindu la nak beraya kat Malaysia..."

Sayu aje bunyinya...

"Tu la...sape suruh dengar lagu raya tu? Pastu sedih-sedih lak," jawapan balas saya pada suami. Memang tak patut saya cakap macam tu. Tapi disebabkan tak nak turut sama bersedih, saya pun cakap la macam tu. Memang masa tu suami saya duk layan lagu-lagu raya. Saya buat-buat pekak je konon-konon tak dengar la lagu raya tu..nanti tak pasal-pasal saya pun sebak! sedih

Tadi masa saya buka Facebook, tak semena-mena rasa nak menitis air mata ni. Semuanya duk ucap "Selamat Hari Raya", "Drive elok-elok...semoga selamat sampai di kampung", "Nice holidays...I'm at home now!", "Dah berada di kampung, aman rasanya..." dan banyak lagi la yang seangkatan dengannya.

Sebelum ni pun ada je yang tulis macam tu tapi saya tak rasa apa-apa pun. Tadi agaknya baru tersedar dekat sangat dah nak raya. Kat Malaysia sekarang ni mesti orang duk sibuk-sibuk buat persiapan terakhir untuk menyambut kedatangan Syawal. Saya lak masih 'lepak-lepak' depan laptop ni jelir.

Hmm...sabarkan ajelah diri...4 tahun bukannya lama pun...teringat pula kata-kata kakak senior tempoh hari bila saya katakan padanya yang saya takde feel nak beraya...

"Takpe la...itu la pengorbanan untuk suami...sabar ye..."

Wahai hati...sabar ye...!

4 comments:

Ummu Ammar said...

Nadiah..tabahkan hati krn tpaksa beraya di perantauan..percaya la suatu hari nanti ia akan jd kenangan terindah dlm hidup kita..krn x semua org bpluang merasa pgalaman sebegitu..akak dulu 4 thn raya kat Mesir..skrg rasa rindu plak nk braya kat sana..Ok! Selamat Hari Raya..

Unknown said...

Nadiah,
usahlah sedih, tabahkan hati..
Insya Allah, bak kata Ummu Ammar.. kehidupan di sana akan jadi kenangan terindah nanti.. just enjoy apa yg boleh.. tp tak salah pun kalo terkenang kampung halaman.. Insya Allah, perasaan sedih tu ada manis nya..

Nadiah Sidek said...

ummu ammar: tmpt jatuh lg dikenang...apatah lg tmpt belajar ;). terima kasih ummu ammar!

kakyong: insyaAllah akan jd kenangan terindah tp biasa la kan kakyong...rindu tetap rindu. kalau dekat mmg dh blk dh..

nur alia said...

kak nadiah!la tahzan! selamat hari waye!!!!