Pages

Sunday, November 18, 2012

Hypoglycemia

Beberapa minggu lepas saya baca artikel bertajuk Kekurangan Gula (Hypoglycemia) Ketika Hamil di blog Dr. Zubaidi. Sebelum ni saya tak tahu istilah yang diguna pakai. Yang saya tahu, apabila badan saya tiba-tiba rasa lemah, menggigil dan berpeluh, maknanya kandungan gula dalam badan saya kurang. Cepat-cepat saya ambil makanan manis (kebiasaannya coklat). Beberapa minit lepas tu badan saya kembali seperti sediakala.

Alhamdulillah saya jarang alami hypoglycemia ketika hamil. Waktu biasa (dalam keadaan tak hamil) lebih kerap berlaku. Hypoglycemia juga ada dikaitkan dengan diabetes. Setakat ni alhamdulillah saya tak menghidap diabetes (mudah-mudahan tak kena langsung sampai bila-bila..ameen..). Mungkin saya tak jaga makan agaknya. Dulu masa zaman anak dara selalu juga kena marah dengan teman serumah sebab asyik tak makan.

Waktu hamil kali ni seingat saya baru 2 kali saya kena hypoglycemia. Waktu hamil jarang kena sebab selalu lapar dan selalu cari bahan untuk dikunyah :p. Perut tak boleh lapar sikit dalam keadaan berbadan dua ni. Kalau lapar dan perut tak diisi, cepat je pedih perut macam nak kena gastrik.

Bulan Ramadhan lepas, saya kena hypoglycemia sekali. Memang rasa lemah sangat badan masa tu. Hampir-hampir nak berbuka dah tapi saya cuba bertahan. Masa tu saya belum baca lagi artikel Dr. Zubaidi tu. Dah baca, barulah sedar tindakan saya tu boleh mengundang bahaya. Tak pernah tahu pun hypoglycemia boleh mendatangkan bahaya kalau tak baca artikel Dr. Zubaidi tu. Malah, dalam keadaan serius, ia boleh memudaratkan bayi dalam kandungan jika paras glukosa dalam darah terlalu rendah.

Ada sesiapa yang pernah kena hypoglycemia?


9 comments:

Mixed-family in da house.... said...

nadiah,

kadang2 saya alami juga, biasanya klu lewat makan....cuma taklah sampai menggigil...sebab biasanya saya akan rasa mcm pening-pening dulu,,....so dah boleh agak, terus cari makanan....tambah2 time menyusu kan...takleh biaq perut lapar....

take care nadiah

puan oryza said...

saya pernah kena masa skolah.... haha... sebabnya malas makan kat sekolah sebab nak tunggu makan kat rumah...

masa pregnant pulak sy ade GDM so kdg2 jadi la jugak... yg paling teruk masa dh dekat nak due, guula dlm darah sy 1.3 je ( ni amik guna glucometer sebab kebetulan sy kena buat bsp haritu) apelagi ,nurse tak bagi balik.. suruh minum manis2.. baru la naik 3.0.. tu pun deorang masih tak puas hati... sebenanrnya kalau reading 1.3 ni dh tahap bahaya dah... tapi sy tak tau nape sy ok lagi time tu... sy cakap kat mak sy glucometer tu yg salah...kikikikikiki

Jemari_Suri said...

hurmm..js takde la plak kena camtu..hrp2 nad pun ok ye...^^

nur said...

Saya pun selalu kena... mmg tabiat buruk saya tak suka makan... selalu kena marah dgn ummi sbb malas makan...

Pernah juga kena beberapa bulan lepas... mmg tangan dah menggigil sebab tak makan... nasib baik ada simpanan coklat dalam kereta... Alhamdulillah, lepas makan coklat baru rasa bertenaga sikit dan cepat2 ajak hubby makan

Oyis said...

Alhamdulilah jrg kena sbb kuatmkn haha. tp pernah la jg time ter-miss mkn, or terlupa sbb ralit mengerjakan something, tau2 dah ketar

wardahputeh said...

Saya pun turut alami semasa bulan Ramadan/ terlalu letih bekerja dan tidak jamah apa-apa. Selalu kalau berpuasa semasa solat terawih, saya tak boleh berdiri lama-lama kerana terasa nak pitam. Doktor ada juga cakap kalau saya mengandung nanti keadaan mungkin lagi teruk.

Papa Mifz said...

ibu mengandung biasa nyer mmg sentiasa lapar kan...:)

yatie chomeyl said...

alhamdulillah setakat ni xpernah plak kena hypoglycemia ni.
anyway, congrats on ur latest pregnancy... :)

Unknown said...

saya selalu jgak kene n saye student lg,kerap kena takut jgk klo diebetea ke ape..kdg2 da mkn x smpi 2 jam bdn lemah bpeluh sikit n lemah cpat2 sy mkn..bnyk plak tu tapi sy ni jenis mkn bnyk ssah berisi sbb cepat hadam..sy risau klo perkara ni kd mse sy tgh blaja..sy mmg susah nak fokus hmm..