Pages

Tuesday, July 24, 2012

Bersederhanalah



Tak salah nak ke bazar Ramadhan.
Tak salah juga nak makan makanan yang sedap.




Cuma...
Berpada-padalah.
Bersederhanalah.

Jangan diturut sangat hawa nafsu yang menggoda :).

Sama-sama kita kenangkan nasib orang susah yang tak cukup makan. Juga nasib saudara-saudara seIslam kita di Palestin, Syria dan Myammar. Entah apa yang mereka makan sewaktu berbuka agaknya ye?


Pejuang pembebasan Syria hanya berbuka dengan kurma dan air kosong sahaja.
Kita yang tak perlu berjuang sebegitu, berusahalah untuk berjuang mengawal/melawan nafsu sendiri.


Imam Malik bin Anas menangis ketika hendak berbuka puasa. Ketika ditanya oleh muridnya, beliau berkata: "Aku sedih melihat makanan yang banyak kerana terkenangkan Rasulullah s.a.w. Baginda berbuka dengan makanan yang sedikit tetapi amalannya banyak. Sedangkan aku berbuka dengan makanan yang banyak, tetapi amalanku cuma sedikit."
--> Imam Malik rasa amalannya sedikit. Amalan sendiri apatah lagi :(.


10 comments:

Nieyl said...

betul tuh!x baik kan membazir..amalan syaitan..hihihi

RULZA said...

Alhamdulillah semnjak 4 tahun nikah ni amat2 jarang beli di bazar..semuanya masak..

bila tak ke bazar memanglah jimat..masak pun ala kadar je..:)

sweet life said...

insyaallah akan tidak membazir...
selalunya kalo tak masak...
beli makanan kat bazar...
memang x beli kuih...
sbb mmg tak abes.. hehe

transformed housewife said...

insyallah sama2 kita tinggalkan amalan membazir. knur thn ni tak nak lansung membeli dr param. setakat ni ok je.

mamalieyna said...

Insaf baca n3 ni.. mmg perlu berpada, kalau ikutkan sgt nafsu mmg pembaziran pasti berlaku..hu~

selamat berpuasa~

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

moga tiada pembaziran dlm menu berbuka kiter nanti....mode insapppp!

Papa Mifz said...

tapi tuh la kadang terbazir jugak...kene berubah lepas nih...amin...

Affieza said...

bila siang semua rasa nk mkn tp bila berbuka xlarat pn nk mkn byk2...so kena pndai kawal nafsu

Nur-nba said...

Bagus nasihat Nadiah ni..
Jangan membazir, beli mana yg perlu je..

studioukm said...

Kene ingat gak masyarakat Rohingya yang berpuasa dalam sengsara...

http://studiouniversiti.blogspot.com/2012/07/muslimohmuslim.html