Pages

Wednesday, February 27, 2013

Sakit kaki...?

Ada yang menyangka saya sakit kaki selepas membaca catatan nota di bahagian akhir entri Ribut salji di bulan Februari. Oh, tidak...saya bukan sakit kaki. Sakit yang saya alami, ada saya catatkan dalam entri Ketiga: Pertengahan trimester ketiga...iaitulah pelvic pressure :).

Pelvic pressure puncanya saya tak dapat melangkah, bukan disebabkan sakit kaki. Pelvic pressure biasa dialami di hujung kehamilan cumanya yang saya alami dalam kehamilan kali ni agak teruk jugalah sehingga menyebabkan saya tak boleh nak melangkah. Melangkah biasa pun terasa sakit, naik tangga lagilah berganda sakitnya.

Bukanlah setiap hari saya terasa sakit sangat macam tu. Ada masa-masanya. Kalau kuat sangat tekanan di bahagian pelvis...begitulah jadinya, langsung tak boleh melangkah. Masa nak ambil gambar hari tu, dah terasa sakit sikit di bahagian pelvis tapi gara-gara nak juga ambil gambar, gigih jugalah keluar rumah.

Saya tak pasti kenapa sakit di bahagian pelvis bertambah kuat apabila saya berjalan di luar rumah. Mungkin sebab saya berjalan atas kawasan yang tak sekata agaknya. Keluar rumah kena turun tangga dan berjalan menuruni 'bukit', ditambah pula berjalan atas salji. Itulah agaknya menyebabkan pelvic pressure jadi bertambah teruk. Andaian saya sahaja :). Punca sebenarnya, wallahua'lam.


Nota:
Tak tahu nak terangkan lebih lanjut macam mana sakitnya tu. Yang pernah alaminya sahaja yang boleh faham.


4 comments:

Nida Mohd said...

mungkin sebab bebanan yang kaki tu kena tanggung sebab dah masuk trimester ketiga kan, berat bdn yg bertambah dan berat kandungan..maybe lah kan..hopefully takde yg serius..moga cepat sembuh dan selamat melahirkan nanti..

lady lavender said...

Take care nadiah. Take good rest. Moga semua selamat hingga saat delivery nti.

Papa Mifz said...

semoga semuanya dipermudahkan oleh-Nya...amin...

nurbijen said...

kawan saya pernah mengadu benda yg sama... lepas tu dia guna Nexcare maternity support... tgk link ni:

http://www.amazon.co.uk/Nexcare-Elastic-Pregnancy-Belly-Support/dp/B000FO6MOE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1362087435&sr=8-1

Alhamdulillah, lepas tu dia kata sakit tu makin reda :)