Pages

Sunday, May 3, 2009

Adik Pondok-pondok

Pagi semalam saya menonton Nasi Lemak Kopi O di TV9 sementara menunggu Safiyyah bangun (Seronok betul Safiyyah tidur 2 hari ni...cuaca sejuk agaknya. Lena je tidur...kul 11 pagi baru bangun...selalunya dalam kul 8-9 pagi dah bangun dah). Owh...berbalik pada cerita saya tadi...yang saya nak ceritakan adalah berkenaan seorang kanak-kanak yang dijemput. Sebenarnya ada 2 orang tapi yang sorang ni mencuit hati saya. Mereka berdua antara yang terlibat dalam rancangan Pondok-pondok.


Adik yang sorang ni betul-betul menarik perhatian saya. 4 tahun umurnya. Cute je. Dah la tu, 'banyak mulut' sungguh! Sepatah ditanya, berjela-jela jawabnya. Hehe. Memang peramah adik tu. Setiap kali adik tu 'buka mulut', mesti orang ketawa. Bukan setakat pengacara je...habis semua yang ada kat studio tu gelak sama.


Adik tu rasa pelik kenapa orang duk ketawa bila dia bercakap, "Kenapa semua orang ketawa? Jangan la ketawa."


Makin geli hati dibuatnya bila adik tu cakap macam tu. Lagi buat orang tertawa adalah! :D


Saya ada seorang sepupu yang 'mulut riuh'. Fatin Hanani namanya. Anak Cu saya. 5 ke 6 tahun umurnya ntah. Lupa pula saya. Kalau dia mula bercerita susah nak berhenti! Buat semua orang ketawa dengan keletahnya. Tapi dia paling anti kalau orang ketawa masa dia sibuk bercerita. Kalau orang duk ketawa, mesti dia menangis. Dia ingat orang duk ketawakan dia. Padahal orang ketawa sebab terhibur dengan mulut becoknya tu. Hehe.


Agaknya adik tu pun ingat orang duk ketawakan dia. Dalam duk sembang-sembang tu la pengacara tanya namanya. Mohd Faiz Haikal ke apa ntah namanya. Yang saya ingat Haikal di hujungnya.


"Eh, awak ni boy ke girl?" tanya pengacara tu.

"Boy." adik tu jawab.


Hah?? Biar betul! Mati-mati saya ingat adik tu girl. Mana taknya, mukanya dah la sweet, rambutnya panjang diikat 'ekor kuda'. Rasanya panjang rambut adik tu ke paras pinggang. Betul-betul persis seorang kanak-kanak perempuan.


Pengacara tu pun tanya lagi, "Haikal suka rambut panjang ke?"

"Suka." jawab Haikal ringkas.


Hmm..saya hanya mampu menggelengkan kepala...



4 comments:

liyana said...

salam kak nadiah.. saya pun ade tengok nasi lemak kopi o haritu.. sy pun rase hairan..xpecaya jek budak tu girl sebenarnya..
bior betul

NaDiaH SiDeK said...

terpedaya rupanya kita ek :)

boundaries said...

ada satu masalah juga tau dgn program kanak-kanak ni..mcm tom tom bak...satu lagi tak ingat bersama uncle aznil kot apa entah...dlm prgm ni...kebyankan tindakan yg salah budak buat, org2 ni ketawa...and budak2 senyum...jadi mereka rasa apa yg mereka buat betul...setting dah salah....

NaDiaH SiDeK said...

ye la..mak akk pun ada kata cmtu gk. cthnya mcm prgm pondok2 tu la...yg pengacaranya duk tenyeh2 tepung la apa la kat muka bdk2. mak akk kata: "ada ke ajar bdk2 buat cmtu"