Pages

Monday, May 4, 2009

Jiran kami

Semalam jiran Palestin kami datang ke rumah. Saje nak sembang-sembang sambil ketemu dengan Safiyyah. Uniknya, Ismail menjadi translator antara kami suami isteri dengan isterinya kerana isterinya hanya pandai berbahasa Arab. Ismail boleh menguasai bahasa Arab, bahasa Inggeris dan sekarang sedang menguasai bahasa Melayu (bahasa Malaysia or bahasa Melayu..?). Kalau dia cakap ngan kami kadang-kadang dengan berbahasa Inggeris dan kadang-kadang bahasa Melayu.


Inilah jiran kami

Comel, kan?


Macam-macam la yang kami duk sembangkan. Dalam duk sembang-sembang tu, suami saya bagi mereka tengok album kahwin kami. Ismail pun bukak la cerita tradisi perkahwinan di tempat mereka..


Berbeza katanya dengan adat di sana. Kalau di Malaysia ni kan pihak lelaki yang akan datang dan menikah di tempat isteri dan terus duduk di situ, kalau tidak pun akan tinggalkan dulu isteri di rumah mak ayah sementara menunggu majlis di rumah suami. Tapi kat sana lepas akad nikah je terus isteri dibawa ke tempat suami.


"Why?" saya bertanya.

"I don't know. It's difficult to explain," jawab Ismail.


Dan mereka sebenarnya 'kagum' dengan cara pakaian pengantin di sini yang menutup aurat. Kata Ismail, masa kahwin, yang perempuan (isteri) pakai baju seksi, scarf (tudung) pun tak pakai! Bila bergambar lak, hanya si isteri je boleh simpan gambar-gambar tu sebagai koleksi peribadi. Tak boleh nak tunjuk pada sesiapa memandangkan gambar-gambar tu mendedahkan aurat si isteri.


Suami saya pun tanya la kenapa kat sana pengantin perempuan pakai pakaian pengantin yang seksi-seksi.


"Uh...I don't even know. I also feel shy to look at it," Ismail menjawab sambil mengerutkan muka dan mengeleng-gelengkan kepalanya.


Duk belek-belek gambar kami, isterinya teringin pula nak beli baju pengantin macam yang saya pakai tu! Siap tanya lagi boleh beli kat mana, range harganya berapa. Hehe..


3 comments:

NURUL IZZA said...

assalamualaikum akak..
apa alamat email akak ek???

NaDiaH SiDeK said...

waalaikumussalam wbt...

ni emel akk: umm_syuhada@yahoo.com

boundaries said...

jiran palestinnn....best2...