Pages

Saturday, May 2, 2009

Jantung berlubang

Saya teringatkan Syifa', anak kepada salah seorang sahabat saya, Nor Farhani Ismail. Dulu Nurussyifa' mengidap jantung berlubang. Simpati saya pada mereka sekeluarga. Nurussyifa' dilahirkan sebelum bulan puasa tahun lepas dengan berat 1.7 kg. Masa dilahirkan tu takde sebarang masalah atau penyakit yang dikesan.


Tapi...sebulan lepas tu masa nak buat injection, Doktor perasan degupan jantung Syifa' tak normal. Doktor tu suruh bawa Syifa' ke hospital untuk buat pemeriksaan lanjut. Hasilnya jantung Syifa' disahkan berlubang (tak ingat pula saya saiz lubangnya).


Kesian sangat. Kecik-kecik dah kena jantung berlubang tapi itulah ketentuanNya. Farhani dan suaminya, Syamsuhairi Ismail dipilih oleh Allah untuk menerima ujian dariNya...


Lepas beberapa perbincangan dan pemeriksaan lanjut, akhirnya Doktor mencadangkan agar Syifa' dibedah. Alhamdulilah, awal bulan Februari lepas Syifa' telah selamat menjalani pembedahan. Suami saya dan 2 orang lagi sahabat (Firdaus Bawadi dan Fahd) sempat menziarahi mereka di IJN. Saya tak dapat nak ikut sama memandangkan saya masih dalam tempoh berpantang masa tu.


Syifa' dan abahnya. Di belakang tu adalah umminya




Suami saya dan Syifa'



"Kecik je anak Su. Kesian abang tengok," beritahu suami saya sebaik pulang ke rumah.


"Ye ke?" saya bertanya.


"A'ah, Safiyyah pun lagi besar dari dia," jelas suami saya.



Lepas Syifa' sembuh, mereka pula telah menziarahi saya sekeluarga. First time saya jumpa Syifa'! Sebelum tu tak berkesempatan nak ketemu. Memang Syifa' kecik sangat! Masa mereka datang ke rumah saya tu Syifa' dah 6 bulan tapi beratnya baru 3 kg lebih! Safiyyah lak masa tu dua bulan lebih, beratnya dah lebih 4 kg.



Tapi alhamdulillah sekarang Syifa' makin sihat. Minum susu pun lebih banyak dan makan pun dah berselera berbanding sebelum ni. Mudah-mudahan Syifa' terus diberi nikmat kesihatan...ameen!




.: Alhamdulillah hari ni Safiyyah genap 4 bulan :.


1 comments:

Maryam said...

saya taktau pun kak... alhamdulillah anak nor dah semakin pulih... semoga kesihatan nya bertambah baik Amin