Pages

Monday, May 4, 2009

Mengimbau kenangan

Jemputan demi jemputan yang diterima membuatkan saya terkenang kembali memori lalu. Dulu saya tak mengenali 'suami' saya. Seingat saya, saya hanya tahu kewujudan insan yang bernama Wan Zaki masa saya di tahun 3 dalam satu program. Walaupun kami join persatuan yang sama (Persatuan Mahasiswa Islam), saya tak mengenalinya kerana 'suami' saya tidak aktif dalam PMI. Hanya menjadi ahli biasa sahaja. Saya pula terlibat dengan gerak kerja PMI sejak tahun 1 sebagai pembantu exco (PE).


'Suami' saya menyuarakan hasrat hatinya melalui seorang senior. Melalui isterinya la saya dimaklumkan tentang hal tersebut. Saya suka dengan cara begini jika dibandingkan si lelaki tanya direct pada saya. Entah kenapa saya pun tak tahu.


Saya memohon petunjuk dari Yang Maha Esa dengan solat istikharah. Saya tak ingat berapa kali saya menunaikan solat istikharah. Ada orang kata 3 hari berturut-turut, ada pula kata 7 hari berturut-turut, malah ada juga yang buat sehingga sebulan! Saya buat sama ada 3 atau 7 hari macam tu je. Saya pun dah tak ingat.


Akhirnya, saya memberi jawapan 'positif' kepada kakak yang mengirim SMS pada saya tu. Sejak daripada tu kami tak banyak berhubung sehinggalah saat kami nak bertunang dan berkahwin. Saya terpaksa bertegas dalam hal berhubungan ni memandangkan masa tu saya sendiri tak pasti bila kami akan disatukan sebagai pasangan suami isteri yang sah.


Lepas buat keputusan besar tu la baru saya beritahu mak saya...

"Orang mana?" tanya mak.

"Kelantan." saya menjawab ringkas.

"Jauhnya..." ujar mak saya pula.

"Keluarga dia macam mana pulak? Boleh terima ke? Orang Kelantan kan susah nak terima orang luar..." Ye, saya juga selalu mendengarnya tapi itu mungkin dulu. Zaman sekarang ni mereka (orang Kelantan) lebih terbuka. Ramai kawan-kawan saya yang asal Kelantan kahwin dengan orang luar.


Akhirnya selepas persetujuan kedua-dua belah keluarga, tarikh 2 Jun 2007 dipilih untuk majlis pertunangan...



'Bakal' mak mertua menyarungkan cincin




Dengan keluarga 'tunang'. Di hujung sebelah kiri adalah mak saya.
'Tunang' saya tiada di majlis ni..mak saya tak bagi dia datang..hehe..



Dan 29 Mac 2008 kami dinikahkan. Kami sebenarnya tak nak bertunang lama-lama tapi disebabkan susah nak memilih tarikh ditambah dengan masalah-masalah sampingan, hampir setahun juga la kami bertunang. Memang susah betul nak pilih tarikh yang dipersetujui pihak keluarga saya dan keluarga 'suami' saya! Al-maklum je la, berlainan negeri. Perkahwinan bukan hanya menyatukan seorang isteri dan seorang suami tapi turut menyatukan dua buah keluarga! Jangan ingat nak kahwin ni senang ye!



Keesokan harinya, 30 Mac 2008 majlis di rumah saya...





5 April 2008 pula dipilih untuk diadakan majlis di rumah keluarga mertua saya...






8 comments:

Dayah said...

Wahai Nadia 'ahli' yg baik...hehe
korang takde meeting dgn mas'ul pas kena takdim ke..??

hahah..I just recall my own 'kenangan waktu ditakdimkan'. how people around me ' buat muka terkejut beruk' seems like 'sgt tak padan' coz the muslimin ( now is my husband) is somebody waktu tu...apa2 aje la...

arwah mama tolong sama solat hajat& istikharah .bila mama redho he's the person.. I follow..hehehe

Nadiah Sidek said...

takde meeting pun. tak dan nk buat lgpun ms tu hsbnd ada di pahang wat research utk master..

hehe...kite ada gk dgr citer psl dayah. mmg pun ramai yg terkejut. haha. kenangan..kenangan..

liyana said...

salam.. saya kagum dengan cara kak nadiah berkenalan sehinggalah disatukan.. bukan senang nk cari pasangan hidup... doakan saya pula ye..heheh

'AsYiKiN MoHaMeD said...

salam kak nadiah..still remember me?

i juz found ur blog....
akak ngan zaki memang sangat sesuai...=)
moga bahagia sampai ke syurga...

Nadiah Sidek said...

@ liyana...mdh2an cepat bertemu teman seumur hidup. err...ntah2 dh ada apa..? hehe..

@ syikin...of course I do remember you. =)
ameen...

Maryam said...

suka baca cerita akk ni...
doakan juga utk saya ;)

Nadiah Sidek said...

insyaAllah Maryam...smg cepat bertemu jodoh :)

incik said...

suke baju pengantin akak..moga trus bahagia..sweet akak n hubby..=)