Pages

Monday, November 23, 2009

Yang ke-30

Alhamdulillah...telah lahir cucu yang ke-30 (campur sekali yang dah meninggal sorang) bagi pasangan Encik Wan Mamat dan Puan Limah pada jam 2.20 (waktu Malaysia) tadi senyumkenyit. Dapat la Safiyyah sepupu yang sebaya dengan dia...sama-sama girl lak tu...boleh jadi geng la nanti ni kenyit. Baru je tadi suami saya terima khabar gembira tu. Duk tunggu-tunggu je bila kak Yah nak bersalin (orang lain yang nak bersalin...kita lak yang duk terlebih excited jelir) sebabnya dah overdue. Setiap kali suami call kak Yah...eh..tak bersalin lagi. Call lagi 2-3 hari lepas tu...belum jugak baby dalam perut tu nak keluar!

Akhirnya tadi keluar juga si kecik tu ke dunia tepuktangan! Alhamdulillah, untuk anak ke-4 ni kak Yah bersalin normal...berat baby 3.8 kg. Beza sungguh dengan Safiyyah. Safiyyah lahir dulu beratnya 2.41 kg je senyum.

Gambar tahun lepas. Kak Yah dengan anak-anak


Keluarga belah suami saya memang besar. Saya sendiri terkejut masa baru-baru kahwin dulu hah. Memang tak sangka akan kahwin dengan seorang lelaki yang ramai adik-beradik dan ramai anak-anak buah. Masa awal-awal kahwin dulu selalu risau je...duk fikir boleh ke adapt...al-maklum la, keluarga saya kecik je...saya 2 beradik je pun. Anak buah pun takde (kena tunggu adik saya kahwin dulu la baru boleh dapat anak buah sendiri...buat masa ni tumpang anak buah suami je la sengihnampakgigi).

Sebahagian daripada anak-anak buah suami. Gambar lama ni...tahun 2007 (curi dari koleksi album suami jelir)


Jadinya, saya memang dah terbiasa dengan environment yang takde hiruk-pikuk...takde yang menjerit melolong...takde yang berlari ke depan ke belakang rumah (lumrah le sifat budak-budak gitu bila dah jumpa geng...bergembira sakan la menari). Just imagine...daripada suasana yang sunyi sepi kepada suasana yang riuh rendah...hoho...sakit kepala juga la jadinya!

Sekarang ni pun saya masih dalam proses penyesuaian diri. Oh, suami saya pun (tengah belajar beradaptasi dengan suasana sunyi sepi..ehe..). Tapi memang bersyukur sangat sebab keluarga belah suami terima saya dengan hati yang terbuka. Hubungan kekeluargaan diorang memang sangat rapat sampaikan saya tak dapat bezakan yang mana satu adik-beradik kandung suami saya dengan ipar duai (masa baru kahwin dulu la...kalau sekarang ni masih tak kenal...memang nak kena piat telinga la tu jelir). Serius...dulu saya tak tahu mana satu kakak kandung, mana satu kakak ipar suami saya...sebab diorang rapat sangat...udah le muka lebih kurang sama je senyumkenyit. Dan tak nampak juga hubungan mak mertua dengan menantu sebab masing-masing treat mak mertua macam mak sendiri, begitu juga sebaliknya. Mudah-mudahan hubungan rapat tu berkekalan sampai akhir hayat...ameen..

14 comments:

daud.montak.zakaria said...

Ermmm...dapat suami dari keluarga yang besar, nampaknya keluarga hang nanti mungkin satu 'netball team' kut...

Jiji said...

Sama la kita..saya adik beradik 3, anak last..
suami adik beradik 8 anak kedua.. adik beradik berderet masih sekolah. Tapi alhamdullilah takde masalah

yatie chomeyl said...

uish 3.8kg , besar gak tu,...alhamdulillah, bertambah lagi umat Nabi Muhammad :)

Nadiah Sidek said...

ukmstudio: kalau ramai pun biarlah semuanya soleh & solehah..

jiji: ada geng rupanya! :)

yatie: hehe..tu la..mmg agak besar pun

Love2cook Malaysia said...

Congratz to Kak Yah on her 4th baby! Yuhuu Safiyyah got a partner already now ya! ;)

So sweet...

Ummu Mishkah said...

Saya pun dari family yang besar.. mmg meriah dgn anak buah yang melebihi 40 org.. riuh rendahlah.. hubby family tak besar, mmg pelik mula2 tu.. skrg ni dia pulak yang menjadi kesayangan dlm family kami! huuhuhuhuhuhu

Nadiah Sidek said...

love: yeah..she's got partner already :)

ummumishkah: hehe..ummumishkah jeles ye.. :D

Ummu Ammar said...

Salam Nadiah..

Family besar ni best tau...mcm akak adik bradik 11org..seme dah kahwin..anak buah dah nak msk 50org..cucu saudara pun dah ada kat 10 org..dah bleh dipanggil nenek/tok pun.. ^-^

Suami Nadiah org Trg ke? Mcm familiar je..

Nurul Izza said...

laa ingat akak yg anak ke 30.eheheh..ni muka mcm suami akak.ni yg duk selangor tu ye. org kelantan memang besar2 kelaurga (bykla salah eja-kena masuk skolah baliklaaa)

sepupu ayah iza adik beradik smpi 18 org tau. itu satu ibu dan ayah.punyala banyak..tp semua berjaya belajar di mesir dan jordan.

akak..suke je tgk safiyyah menangis ms akak rampas plastik tu.sedih bebenor..ala2 kena rotan.ekekek

ke akak dera safiyyah ni?? hish2..kejam nye ;pppp

Dayah @ Real Ummu said...

same la kita..dari 2 beradik masuk keluarga besar..kamal tak la besar sgt, tapi lebih la dari dayah..tapi sbb dayah pun dah hingaq, suara kita sorang kat umah pun dah mcm ramai... nanti bila nadiah dah anak ramai, suara makin kuat, mulut makin byk kot.. hehehe

Nadiah Sidek said...

ummu ammar: suami org klate :)

izza: uih...18 org??? ramainya..mesti kawin muda, kn?

dayah: ye kot gitu..mcm mak kite..dulu2 jenis berat mulut gk..bila dh ada anak, bertukar jd peramah lak. ehe..

Unknown said...

salam nadiah,tahniah..dpt newborn baby..hehe..byknye ank buah dia, riuh rendah suasana bila brkumpul ramai2 ye..kita 4org je pun ank buah,kecik2 lg..sorang je pompuan br lahir bulan lps..

nadnye said...

wa.. ramainya anak buah..30 orang.. meriah sakan nie.. bagusla kalau dapat keluarga mertua yang baik kan... yang tak ramai sangat nie pun pening apa lagi yang ramai tapi tetap seronok.

Nadiah Sidek said...

ibunafis: ok la tu..ada gak anak buah sendiri...sy takde lg..hehe..

nadnye: kalau kumpul ramai2 mmg sgt meriah! ;)