Pages

Tuesday, April 5, 2011

Detik-detik kelahiran Shakir dalam air

Duk bertangguh je buat entry ni. Tak tahu nak mula dari mana. Lagipun momentum nak menaip panjang-panjang belum ada..nak mengarang pun mati kutu. Sebelum cerita ni makin basi, saya perah juga la otak buat entry ni (macam nak buat assignment pulak nak perah-perah otak :p)


13 Mac 2011 (Ahad)
Turun tanda (bloody show). Hampir tengah malam dah pun masa tu. Risau la jugak sebab usia kandungan baru 36 minggu..


14 Mac 2011 (Isnin)
Turun tanda lagi! Hari tu juga 3-4 kali terasa contraction. Makin risau dibuatnya. Kalau ikut pengalaman saya bersalinkan Safiyyah dulu...hari ni turun tanda, keesokannya bersalin dah. Tu yang risau tu. Waktu tu harap sangat baby tak keluar lagi sekurang-kurangnya 2 hari lagi (16 Mac 2011) bagi genap 37 minggu. 37 minggu baru full term, insyaAllah baby matang le dah masa tu


15-17 Mac 2011
Alhamdulillah, sepanjang 3 hari ni takde sebarang tanda yang saya akan bersalin. Contraction pun takde langsung. Lega rasanya bila kandungan dah masuk 37 minggu. 17 Mac tu sempat lagi ambil angin petang di Holmes Lake Park. Cuaca petang tu pun elok sangat, tu yang ajak suami ke Holmes Lake Park. Nanti dalam pantang tak boleh nak keluar. Sambil-sambil tu boleh la exercise, mudah-mudahan senang bersalin nanti :)


18 Mac 2011 (Jumaat)
Sejak pagi bahagian belakang saya sakit sangat (lower back pain). Sakit yang teramat. Belum pernah lagi saya rasa sakit belakang sampai macam tu sekali. Sepanjang hari saya lebih banyak berbaring je. Bila baring rasa lega sikit sakit tu. Tengahari memang saya tak mampu nak masak. Mujur la ada lebihan lauk semalam.

Setiap 2-3 jam sekali pulak keluar darah dan rasa macam senggugut (menstrual cramps). Macam tanda-tanda nak bersalin tapi belum ada contraction lagi. Sekali lagi berharap saya tak bersalin sehingga lewat petang sebab suami ada kelas petang tu. Masa suami saya balik rumah tengahari tu...dia bagitau kelas petang dah dibatalkan. Secara rasminya suami saya dah mula bercuti la (spring break; seminggu). Lega le dah masa tu. Ye la, risau kalut pulak nanti kalau tiba-tiba rasa nak bersalin tapi suami kat kelas..huhu..tak dapat nak dibayangkan andainya berlaku situasi macam tu.

Lewat petang baru rasa contraction sikit-sikit. Suami ajak ke hospital tapi saya tak nak sebab contraction belum regular lagi. Malas kalau disuruh balik ke rumah semula. Kalau kena tahan sekalipun, saya tak nak berlama-lama dalam labor room. Dalam pukul 8.30 malam saya sempat call dan sembang dengan mak. Masa tu saya rasa contraction dah 5 minit sekali tapi saya masih tak nak ke hospital lagi. Suami saya pulak dah tak keruan. Saya yang sakit, saya yang nak bersalin, dia pulak yang panik lebih-lebih..hihi..

Malam tu suami saya la tolong masak. Kejap-kejap dia jengah saya di bilik tanya ok ke tak. Muka dia dah risau semacam. Ayat yang asyik diulang, "Siap-siap la, jom pergi hospital. Kang terberanak kat sini kang". Hihi..tengah-tengah sakit, boleh saya tergelak tengok suami yang panik. Boleh pulak saya menjawab, "Haa..bagus la kalau terberanak kat sini. Abang sambut la baby. Kan abang kata nak sambut baby sendiri". Ada hati nak sambut baby sendiri...tengok saya menahan sakit contraction pun dah panik :p. Saya masih tetap tak berganjak dengan pendirian saya tak nak ke hospital.

Dalam pukul 10 malam, buat kali yang entah ke berapa, suami saya ajak ke hospital lagi. Kali ni saya akur. Saya perasan selang masa setiap contraction dah kurang daripada 5 minit sekali. Saya masih tenang lagi masa tu walaupun contraction makin kuat terasa. Siap pun lambat-lambat. Sengaja saya berlengah. Saya sendiri tak tahu dari mana datangnya perasaan tenang saya ketika itu.

Hampir pukul 11 malam baru kami bertolak ke hospital. Safiyyah pulak dah mengamuk-ngamuk. Dia dah mengantuk masa tu. Takde nap time langsung dia sepanjang hari tu. Tu yang cepat je mengantuk. Kalau tak tu, selagi jarum jam belum menunjukkan angka 1 atau 2 pagi, jangan harap la dia nak tidur. Risau je dia terus-terusan meragam dalam labor room nanti. Silap-silap, suami saya terpaksa bawak Safiyyah keluar dari labor room dan tinggalkan saya keseorangan..huhu..(err..nurse tak termasuk la :p)


Hospital ni la yang kami tuju malam tu



.........bersambung dalam episod lain :p


p/s: baru perasan..tengok kalendar..esok 6 April..expected due date (EDD) saya..tarikh jangkaan Shakir dilahirkan tapi ditakdirkan Shakir keluar awal dan esok insyaAllah Shakir genap 18 hari..alhamdulillah :)

34 comments:

nad said...

shakir daj 2mggu dah, baru saya tau pasal dia, huhu! sori ye..
apa2pun, tahniah!!!! dh dpt sepasang dh.. :)
safiyyah dh jadi kakak la... :)

Syigim said...

eeeeeeeeeeeeeee ade sambungan pulak! jahat ni! hahaha...

nadiah ni....kita pun mcm panik2 baca psl si husband yg panik tu! rase mcm, ish pegi je la nadiah oiii.. tapi alhamdulillah citer ni lepas semuanya selamat :)

h4ni3 said...

dalam swimming pool ker?

Suhana Shahril said...

tak sabar nak dgr crita psl beranak dlm air.hehehe...

Ummimusa said...

Amboi siap tbc nak bg org saspen ;-)

Mek Rose said...

alaaa ade sambungan
baru ku tahu perasaan org baca entry ade sambungan. jd geramm.a.ahahahah sbb sy buat entry pengalaman sampai 3 part..muahhahaha

puan oryza said...

mesti shakir tenang orangnye nanti kan!

sy rase kalau sy jadi kak nadiah, 13hb tu dah ajak pegi hospital.. hahahah penakut kan!

yatie chomeyl said...

awal jugak ye shakir keluar..tp org ckp mmg 2nd baby cepat sikit eh dr 1st baby?

Za's said...

alaaa....men sambung2 lak diaa..sy teringin sgt nk tau perasaan akk guna water birth tu..:P hahaha...leh shor kat KKM..heheh

Sally said...

oh sori baru tahu dah deliver..tahniah anyway..cepat le sambung balik nak tgahu crita seterusnya..

Suziey Ahmad said...

ala suspen btl la..cpt sambung..hiks...

Ummi said...

salam..baru singgah sini..salam kenal ye..suke bace blog ibu-ibu nih

transformed housewife said...

Mungkin dah ada pengalaman. Tu yg Nadiah tenang je.

Mummy said...

tahniah..selamat berpantang

mimmie said...

cepat la sambung kak...hari2 sy tunggu entry baru akak tau....hehehe

Sharini aka Ummi Khayra said...

cpt2 sambung... :)

radziah AR said...

mmg menunggu entry ni...nak tau waterbirth

Unknown said...

Waaahh. Suspen. Tahniah.

Aleyn said...

Rilek jer ek ...hubby lak yg over panic...wakaka...

eB said...

bestnyer ader kluar tanda kan?.. leh prepare... eB nih 2-2 kali pn xder... semuer terkejut2 jerk.. hu2

Unknown said...

nadiah bersalin dalam air ker????

Unknown said...

laa..sambung lak dah ^_^ tp ok la dlm pantang pun leh berblogging,hope sht2 selalu..

Ummi Hanie said...

kalau hanie,contraction sikit pun dah kelam kabut ajak suami gi klinik bersalin ... heee...tp lepas ni takmo dah mcm tu ...xbest lama2 sakit dlm labor room...

merasa akk bersalin dlm air ek..kakak sulung hanie tu dua2 anak bersalin dlm air..water birth kan ... best tak?lg senang ke?

azy@fawwaznuha said...

x sabar tungg sambungan hehe..saya ni ntah bila nak deliver..dah xde contraction apa2..

Nadiah Sidek said...

nad: tq :)

syigim: kite tak panik pun :p

h4ni3: dlm tub ;)

k.ana: sabar naa.. :D

ummimusa: pjg sgt kalau nak buat sekaligus..

rose: hehe..

Nadiah Sidek said...

puan oryza: ameen..mudah2an shakir tenang orgnya :)

yatie: tak tentu jgk yatie

za's: syor..jgn tak syor ;)

sally: tq :)

suziey: hihi..sekali-sekala buat suspen

ummi: salam kenal juga. terima kasih singgah sini :)

Nadiah Sidek said...

transformed hw: mungkin jgk kot kak nur

mummy: tq :)

cikmimmie: hehe..insyaAllah nnt akak sambung ;)

nini: tak habis lagi taip sambungannya :p

k.zie: sabar ek kak :)

kasehku: tq :)

Nadiah Sidek said...

aleyn: haha..tu la pasal

eb: terkejut2 tu pecah air ketuban ke camne?

kakyong: ye kakyong ;)

ibunaznoy: berblogging tak pantang :p

hanie: mmg tak best lama2 dlm labor room

azy: baby syok lagi duk dlm perut tu ;)

Unknown said...

alahai, excited baca sekali bersambung ke? Bila nak sambung ni?

Unknown said...

Wah! hebat, kalo suami boleh sambut sendiri kelahiran anak. :)

syikin said...

tahniah!

ariana said...

Salam kenal dari jauh..Akak pun bersalin kan anak pertama di salah sbuah hospital di Minneapolis, St.Paul.. tapi, meninggal..dikebumi di St.Paul,dan pernah travel ke Nebraska..tp dah lama..dlm tahun 90 an.Ok lah..jaga diri di rantauan ya..!:)Jom join 1st GA akak!

myamyza said...

bace pengalaman bersalin otometik terbayang mase bersalin kat razziq dulu..operate..ngeri kalau ingat balik ngan jahitan terbuka balik ,
pastu kene duk spital 11 hari...
huhuhuhu...wahtever salam pollower

http://mummymyza.blogspot.com

Hamizah said...

akak yg bersalin 6.4 tuh...hehe