Pages

Monday, June 25, 2012

Resipi kek sedap

Kali ni saya nak kongsikan resipi kek yang saya buat sempena  majlis hari lahir Shakir yang pertama awal Jun lalu. Memandangkan ramai yang puji kesedapan kek ni, tak teragak-agak la saya tulis tajuk entri ni begitu. Kalau setakat suami saya seorang sahaja yang kata kek ni sedap, tak ada la saya tulis macam tu ^_^.

Ok, ini resipinya. Ikuti langkah demi langkah insyaAllah pasti menjadi kek ni :).


Toasted Butter Pecan Cake
by Phyllis Edwards

1 cup plus 2 tablespoons butter, softened, divided
2-2/3 cups chopped pecans
2 cups sugar
4 eggs
2 teaspoons vanilla extract
3 cups all-purpose flour
2 teaspoons baking powder
1/2 teaspoon salt
1 cup milk

Frosting:
2 packages (one 8 ounces, one 3 ounces) cream cheese, softened
2/3 cup butter, softened
6-1/2 cups confectioners' sugar - saya letak 6 cawan sahaja
1-1/2 teaspoon vanilla extract
1 to 2 tablespoons milk
________________________

  1. In a small heavy skillet, melt 2 tablespoons butter. Add pecans; cook over medium heat until toasted, about 4 minutes. Set aside to cool.
  2. In a large bowl, cream sugar and remaining butter until light and fluffy. Add eggs, one at a time, beating well after each addition. Beat in vanilla. Combine the flour, baking powder and salt; add to creamed mixture alternately with milk. Beat just until combined. Fold in 2 cups reserved pecans.
  3. Spread evenly into three greased and waxed paper-lined 9-in. round baking pans. Bake at 350'F for 25-30 minutes or until a toothpick inserted near the center comes out clean. Cool for 10 minutes before removing from pans to wire racks to cool completely.
  4. For frosting, in a large bowl, beat the cream cheese, butter, confectioners' sugar and vanilla until smooth. Beat in enough milk to achieve spreading consistency. Spread frosting between layers and over top and sides of cake. Sprinkle with remaining pecans. Store in refrigerator.

toasted butter pecan cake
Saya masih seorang amatur dalam bab menghias kek. Bukannya untuk dijual pun, tak apalah rupanya tak menawan. Janji sedap ^_^.


kek sedap
3-layer cake. Tak perasan sangat lapisan kek ni. Saya letak sikit sangat agaknya frosting antara lapisan tu...tu yang tak perasan sangat. Bukan apa, takut tak cukup untuk disapu di bahagian atas dan keliling kek. Tak rajin nak buat frosting lagi -_-.


Selamat mencuba! :)


18 comments:

sweet life said...

shedapnyer!!!!

Teratak Hami said...

Terliur tapi tak rajin nak buat :(

yatie chomeyl said...

aah sama mcm kak Hami, terliur tp malasssnya nak buat hehehe

KhaiRin : anies said...

nk order bleh x? hehehe

Nida Mohd said...

nampak menarik dan sedap..kalo dapat rasa lagi sedap ni..Thanks kak sharing the resepi, nanti boleh try..

jemarisuri said...

mmg tertarik tengok tp js bab2 baking ni tak brapa nak berseni...hehe..

kalau mkn mmg pandai..^^

idasm said...

nadiah ni memang terer masak kek. nampak sedap keknya walau 3 layernya kurang jelas... takpe.. janji sedap kan..

transformed housewife said...

ada niat nak membuat kek tp tgh berpantang lg ni. jd kena tangguhkan niat dulu. hehe

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

*tutup mata*
x tahan tgk cake
godaan betui la
sedapnyer...nnt blh try biler mood rajin baking datang ngeee

~ yus ~ said...

tgk gambar yg akhir tu mmg nampak sedap...

tak rajin akak ni nak membaking skrg...huhu.

lagi tak pandai nak menghias semua tu, nadiah kira terrer gak ni...

Asmara said...

nak kene cari pecan dulu ni. teringin jugak nak rasa, tengok pun dah tau sedap! thank nadiah share resepi. ;D

eB said...

eB tgn kayu. hu3

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Memang nampak gebu dan sedap Nadiah, nanti akak cuba Kek Sedap ni :))

Chik Na said...

memandangkan ramai yg kata sedap, nanti akak nak try buat :)

Anonymous said...

sedap je tgoknya..

HeNRieTTa JoSe said...

looks yummy....suke jew....tp rietta not into cooking.......

Pink Lavender said...

nampak pon dah menarik!!!
ahh..pose2 nih rasa semua nak...

makneng follow sini
jemput follow makneng

eyda said...

wahhh comellll nyer...tentu sedapppp