Pages

Wednesday, May 6, 2009

Mengimbau kenangan part 2

Saya masih ingat lagi...saya selalu jadikan Noorul Ain Mohd Akib sebagai 'mangsa' saya. Sejak sahabat-sahabat yang rapat dengan saya 'meninggalkan' saya membawa haluan masing-masing, saya rapat pula dengan Nurulhuda Mohd Sanusi dan Noorul Ain Mohd Akib (entah kenapa sejak di USM saya lebih rapat dengan 'adik-adik' berbanding dengan yang sebaya dengan saya). Tapi saya lebih rapat dengan Ain memandangkan kami 1 school (di USM, Pusat Pengajian dipanggil school).


Antara tempoh bertunang dan berkahwin, selalu la Ain saya jadikan mangsa menemani saya jika memerlukan saya bertemu dengan tunang saya. Tapi Ain tetap sporting! Ajak je la, pasti dia setuju unless kalau dia ada kerja yang perlu disiapkan segera. InsyaAllah saya takkan lupa jasa baik dia selama ni... (Ain memang seorang sahabat yang baik...beruntung rasanya dapat mengenalinya...)


Saya juga masih ingat...kad kahwin kami lambat siap! Lagi sebulan nak akad nikah baru siap. Itu pun, bila dah siap, ada masalah. Ayah saya yang tolong tempahkan kad tu. Nak dijadikan cerita, ayah saya tak check dulu kad tu sebelum ambil. Beberapa hari sebelum tu ayah saya ada pergi ke kedai berkenaan untuk check dulu sebelum di'print out'. Ayah saya ada minta dibetulkan ejaan sikit, yang lain ok, takde masalah. Tapi ayah saya tak check untuk kali kedua lepas kad tu siap. Lepas bayar ayah saya terus ambil je. Bila balik, mak saya yang tengok. Arghh...ntah apa-apa je jadi kad tu. Setting lari...font jadi besar semacam!


Mahu mak saya tak marah! Nak hantar balik ke kedai tu memang dah tak sempat. Entah bila agaknya boleh dapat balik kad tu kalau dihantar semula ke kedai. Akhirnya mak saya buat keputusan buat semula sendiri! Yang bahagian tengah dikoyakkan, digantikan dengan helaian yang baru yang mak saya taip dan print sendiri. Ayah dan adik saya juga 'dipaksa' tolong sama kerja-kerja mengoyak dan menampal semula tu. Masa tu saya ada di Penang. Saya nak balik tolong sama tapi mak saya tak bagi saya balik. Kesian kat family saya! Bayangkan la, kad tu semua jumlahnya 1,000 lebih (termasuk untuk tunang saya).


Tak tahu la orang yang terima kad saya perasan tak ada 'cacat' pada kad tu. Mujur juga bahagian luar (cover) kad tu takde masalah...kalau tak...tak tahu la pulak nak buat macam mana. Nak cepat dan kelam-kabut punya pasal, mak saya tersilap letak 5 April 2008 tu hari Ahad...padahal hari Sabtu..hehe...nasib la!


Hasil kerja mak saya





Disebabkan masalah kad tu la ada antara kawan-kawan saya kecil hati. Bukan apa, diorang ingat saya tak jemput diorang sebab tak dapat kad! Huhu..padahal masa tu saya baru je terima kad yang dipos pada saya tu. Yang tahu masalah saya ni hanya Ain je (Ain lagi! hehe..)


Dan 1 lagi peristiwa yang saya tak boleh lupa adalah masa hari akad nikah...suami saya mengalirkan air matanya tatkala menyebut lafaz taklik! Masa tu semua terdiam. Sunyi sepi jadinya. Mungkin takde siapa yang menyangka situasi tersebut bakal berlaku. Saya pun turut sebak. Pada saya, bukan sesuatu yang memalukan jika seorang lelaki mengalirkan air matanya dalam hal-hal sebegini. Saya juga terkejut dengan reaksi suami saya tika itu. Terpancar keikhlasan hatinya menerima saya sebagai isterinya. Terharu saya waktu tu...



Tengah lafaz taklik






Menahan sebak!


11 comments:

liyana said...

salam kak nadiah.. ooo ini kerja ain selama ni..huhuhuhu...
mase kak nadiah punya majlis aritu xdapat datang laa..sedih2...anyway.. semoga berbahagia ke akhir hayat..

daud.montak.zakaria said...

Ain tu dah kawin ke??? Ops! tak sayang mulut den....

ain said...

aii..akak..rindu sgt kat ain le nih..xpe, i paham (nodding my head mcm burung belatuk..hehe)

Nadiah Sidek said...

@ liyana: ye..itulah keje sampingan si ain itu. tp takpe...yg tu akk tak report kat Dr.Mad. psl dia chatting ke...dia melepak kat lab org ke..akan akk report nnt. haha. owh...akk pun sedih gk geng2 lab yana tak dpt dtg ms kenduri akk dulu. huhu


@ ukmstudio: owh...ain itu masih single-mingle lg. ntah bila mau kawinnya...itu kena tny empunya diri sendiri. hehe


@ ain: eh..eh..mcm tau2 aje akk menyebut namamu..tiba2 aje menerjah blog akk ni. hmm...mgkn akk perlu menyebut satu2 nama shbt2, kwn2, teman2 & yg seangkatan dgnnya spy mereka pun menjengah ke sini. hehe. owh...kalau la ain blanje akk mkn aiskrim (huwaa..lamanya tak mkn aiskrim!), pasti akk akan rindukn ain. haha

Maryam said...

saya pun rindu ain akib kak hu

kak nadiah cantek bangat masa kamu pakai baju akad nikah itu hehe

husna said...

bukan kak nadiah ja terharu...semua orang termasuklah saya..tengok bertapa cantik dan ikhlasnya pasangan ini..dah banyak majlis saya pergi..tp kak nadiah punya paling saya suka..habes saya cerita kat sahabat2 saya pasai majlis kak nadiah..semua orang pon terharu..dan kak nadiah sangat2 cantik masa majlis tu!
semoga kak nadiah dan abg zaki berbahagia selalu dan semoga jodoh pasangan paling cute ini berkekalan sampai akhir hayat..

p/s:ain mmg seorang y sangat baik dan sporting habes!

pali said...

nak ty, pasal lafaz taklik tu.. WAJIB ke buat?

Takpe ke nanti saya kata dengan kadi,

Pakcik baca la. saya tak mau. kekkee

Nadiah Sidek said...

jwb tok kadi: "eh, awak yg kawin ke saya yg kawin?"

hehe..

ain said...

haha...sabar ek pali..kuikuikui..

smlm kak nadiah balik ke kl..back for good n x mai png dh..huhu..few years dr skang baru balik menetap kat cni kan, hehe...ain doakan akak selamat pergi, selamat kt sane n selamat pulang ok! ameenn...

Nadiah Sidek said...

huhu...tq ain! jom ikut jom! jd baby sitter safiyyah. hehe

boundaries said...

huda is here hihihi...miss u kak nadiah..ain memang sahabat yang terbaik!! beruntung siapa yang dapat bersahabat dengan dia, dan lagi beruntung siapa yang dapat peristerikan dia:) kan kak nadiah?:)