Pages

Tuesday, December 21, 2010

2nd pregnancy: Selera di awal kehamilan

2nd pregnancy ni saya tak berselera sangat la makan nasi putih. Kadang-kadang tu bila terhidang, rasa berselera tapi bila dah jamah, baru 3-4 suap dah rasa tak lalu nak telan. Paksa juga la makan sampai habis. Sayang pulak nak buang macam tu je. Tapi berjam la nak habiskan sepinggan nasi! Mana taknya...saya kunyah nasi tu banyak-banyak kali sampai saya rasa boleh telan, baru saya telan. Memang jadi lumat selumat-lumatnya la nasi tu! Huhu..

Yang saya berselera...sama ada nasi goreng atau bihun goreng. Kalau boleh setiap hari nak masak nasi/bihun goreng! Hihi. Tu masa awal-awal mengandung dulu la. Sekarang ni ok dah tapi tetap prefer nasi/bihun goreng jugak. Apa kena entah selera saya kali ni. Bayangkan, masa puasa hari tu boleh dikira berapa kali je saya masak nasi putih. Hampir setiap hari saya masak nasi goreng.

Saya bagitau suami awal-awal lagi apa yang saya nak masak, suami saya kata, "Masak la apa-apa pun asalkan bini abang kenyang". Biasanya dia complain jugak :p. Dia kesian kot bininya pregnant, layan je la selera anak tekak saya..ehehe. Terharu jugak sebenarnya sebab dia boleh je pergi berbuka kat masjid tapi dia memilih untuk berbuka di rumah walaupun saya hanya masak nasi goreng je. 3-4 kali je dia berbuka di masjid. Tapi saya bukan la masak nasi goreng yang sama je setiap hari. Nasi goreng kan ada macam-macam jenis..antara yang saya masak:


Nasi goreng pattaya. Alhamdulillah, jadi jugak! Nak makan punya pasal...kena la buat sendiri. Mula-mula tu tak jadi jugak..terburai bawahnya :p. Bungkus kali ke-2 (saya buat 2...1 untuk saya, 1 untuk suami)..alhamdulillah, jadi pun ^_^


Nasi goreng USA. Ni baru betul nasi goreng USA sebab masaknya di USA..hihi. Saya pun pelik macam mana nasi ni boleh dapat nama nasi goreng USA. Ada sape-sape tahu?

22 comments:

OneSimpleMother said...

ada sekali tu akak mkn kat mana ntah tak ingat.. lama dah. order nasi goreng USA. sekali dapat nasi goreng dengan Udang, Sotong dn Ayam. memang betulla tu USA. udang,sotong,ayam as a lauknya. tak penah jumpa kat tempat lain. tapi biasanya kat kedai2 bagi ayam masak padprik dengan telur mata jer kan.. :)

~♥ iella ♥~ said...

wahh..selera bila tngk nasi tue...sedappp...

http://fadthnwan.blogspot.com

~ yus ~ said...

Salam Nadia,

Bila di perantauan, apa nak semua kena masak sendiri kan. Tapi bagus juga, boleh mahirkan lagi skill memasak tu.

Nampak menyelerakan nasi goreng pataya tu..

Salam Kenal dari akak ye..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

sy dulu masa pegnent makan berselera..semua leh telan
cuma 1st trimester je masalah nak telan makanan..pastu menjadik2 makan..ahahah

sedap nmpk nasi goreng

ntahla nad, mane ntah dtg perkataan USA tu hhhuhuhu

nanakimie said...

ow..xlama ag saffiyah dapat adek yer...mesti saffiyah jeles nati..hehe...

fatonah said...

USA tu Udang, Sotong dan Ayam...ekekek..kreatif kan org yg cipta nasik goreng ni....

Hamizah said...

1st trimester,akak xboleh langsung telan yg bergoreng..semua anak itulah pengalamannya..

lps tu ok je..semua mau ditelan..hehehe

Katak Merah Blogger (wan) said...

USA..udang sotong ayam..tp skunk byk bg daging ngn telur mate j

h4ni3 said...

saya suka nasik goreng ikan masin!
sila gorengkan utk saya bila saya bercuti di lincoln nanti... hehehhe

Lady Lavender said...

menariknya nasi goreng pattaya nadiah..terliur..

Nieza said...

Salam Nadiah,
wah rajin juga nadiah msk2 yer time2 peknen tu..sedap2 lak tu...terliur dibuatnya..:)

radziah AR said...

emmm...sedap...kalau kat cni, rasa nak makan, pasti p cari tmpt yg best...mana2 kedai...tp nadiah kt sana, buat sendiri...bagus2, agaknya kalau kat mesia, buat ke?hhihi....

aMaLina said...

salam k.nadiah..jgn diri dan kndungan serta family molek2...
kakak nie ske masak lar amal tgk...
nk belajar resepi dr kakak lar...

nza said...

selera org pregnent mmg mcm2 nadiah..yg pnting ada slera nk jamah mknan....

Rafidah AKA Linda said...

org yg tak pregnent kat London ni pon hari hari makan nasi goreng jugak. senang kan.. heheh

Zainatun Adilah said...

akak pregnant? TAHNIAH!

Marsita said...

hahaha..nadiah pun suka bihun goreng....!!

Nadiah Sidek said...

OSM: nadiah tak pernah jumpa pun nasi goreng USA ada udang dgn sotong

iella: hehe..kena rasa dulu baru tau sedap ke tak

k.yus: tu la kak..nak mkn semua kena buat sendiri

rose: ehehe..takpe la..susah jgk kalau takde selera mkn

nanakimie: harap2nya tak la :D

k.fatonah: tapi knp nadiah asyik jumpa lauk ayam masak merah dgn telur mata je..? huhu..

Nadiah Sidek said...

k.hamizah: terbalik pulak ek dgn nadiah..nak mkn bergoreng je..isk

katak merah: tu la, selalu jumpa lauk ayam/daging dgn telur mata je

h4ni3: apa kata doc yg masakkan utk saya? ehehe..

lady lavender: nak kasi kat akak pun jauh sgt :D

nieza: rajin tak rajin kena masak gak..huhu..

k.zie: hihi..kalau boleh beli, mmg beli dah :p

Nadiah Sidek said...

amalina: uhuhu..mana ada rajinnya amal..

k.nza: a'ah..takde selera susah jgk..

rafidah: hehe..masak nasi goreng mmg senang ;)

zainatun adilah: tq! :)

k.sita: iye! ^_^

Izan Ishak said...

alhamdulillah...ok jgklah selera camtu. tp pelik jugakan nasi grg usa tu...dari mana ye dtgnya nama tu~

*yg nadiah buat mmg betul2 nasi grg usa semuanya~hehe

nba-Nur said...

Salam. Apa khabar Nadiah?
Tahniah di atas berita kehamilan kedua.. Biasalah orang berbadan dua, seleranya tak menentu.. Sedap nampaknya nasi pataya tu.. Terliur kami dibuatnya.. hehe

p/s: Selamat Tahun Baru 2011.. jemput datang blog ada kad ucapan utk Nadiah.. TQ