Pages

Monday, December 17, 2012

Cara meredakan tantrum anak

Perkongsian yang sangat bermanfaat daripada Ibu Rose khusus buat ibu bapa yang punya anak kecil. Lama dah saya baca pasal ni tapi lepas tu terlupa langsung. Minggu lepas ternampak semula catatan Ibu Rose ni di wall Facebook.. Saya salin dan kongsikan di blog pula, lain kali senang nak rujuk :).


Tantrum



Anak berusia 1.5 tahun ke 2.5 tahun akan mula memberontak, buang barang, merajuk dan protest. Jika anak anda berkelakuan demikian, bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar. Anak sekecil ini, tidak akan kurang ajar.
Dia sedang belajar untuk ekspres diri dia disebabkan dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.
Oleh itu jalan untuk membantu dia menjadi tenang:
  1. pegang dia seperti dalam gambar ini.bisikan anda sayang dia dan understand perasaan dia.
  2. baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kpd nya dan anda.
  3. tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang
  4. JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau yang suka memberontak.

Salam kasih,Ibu Rose



Ini satu lagi yang saya salin. Jawapan balas Ibu Rose berkaitan tantrum...


1-Na Bi Ha - ibu, anak saya 1thn setengah..mcm anak puan haslina di atas..makin pelok makin mengamuk..smpi ditendang nyer saya..kalau time tu tgh dukung dia, dgn kite2 hampir tergolek...dah bckan surah pn still mengamuk2...pujuk pn dgn tunjuk excavator..yg mainan dia xlayan pulak..berapa kerat sgt la excavator jln atas jln raya kann...adakah sy terlalu manjakan dia sampai dia taknak dgr kata..atau saya terlalu berlembut..nk mrh pn dia baru setaun setengah..apa la yg dia tau..mcamane ye ibu?
 2-Fairuz Nadhirah Shariff Saya tunggu ibu reply mslh Na Bi Ha n Norazliza..mslh sy more or less the same...umur anak 2 thn..bila dia mengamuk ms kat luar..perasaannya cara org pndg mcm anak sy sorg perangai mcm tu kt dunia ni

Jawapan:
Pertama harap sayang boleh membaca Notes ibu tentang tajuk Tantrum. Pergi ke www.facebook.com/familyguru/notes.
Kedua, kita perlu faham apakah sebab anak itu mengamuk. Mungkin dia lapar, mungkin dia rimas, mungkin dia letih sangat-sangat, mungkin suasana itu bingar, mungkin dia sakit dsb.
Anak-anak tidak akan mengamuk jikanya okay. Mesti ada yang dia cuba memberitahu tetapi tidak difahami. Jika membaca ayat quran tidak meredakan, maka punca dia mengamuk bukanlah kerana gangguan syaitan sahaja. Mungkin ada ketidakselesaan yang lain. Dengan memastikan semua itu, maka puan akan lebih senang menenangkan dia. Pegangan yang hendak dipegang kukuh di sini ialah anak-anak kecil tidak akan mengamuk sekiranya dia selesa.
Satu perkara yang ibu bapa selalu lepas pandang atau tidak mengetahui. Anak-anak kecil boleh nampak benda yang ghaib. Ketahuilah di pasaraya banyak syaitan-syaitan dan iblis dan benda halus berkeliaran menghasut dan memujuk orang untuk berbelanja lebih. Nabi s.a.w telah berpesan kepada kita mengenai kehadiran mereka di pasar-pasar untuk tujuan itu. Kebanyakan anak-anak kecil nampak akan semua itu dan kebanyakkan mereka tidak selesa.
Di setengah pasaraya mungkin tidak begitu tenat keadaannya, namun ada yang tenat keadaannya, maka ada anak kecil yang nampak dan mereka tidak selesa. Oleh itu jika dia mengamuk dan cuba diredakan tetapi tetap mengamuk, bawalah ke tempat lain yang lebih nyaman dan tenang. Bawak ke surau.
Wallahualam.

Salam Kasih- Ibu Rose



Saya suka baca catatan dan perkongsian Ibu Rose (Prof. Dr. Rozieta Shaary). Banyak ilmu keibubapaan yang boleh dikutip. Dalam masa yang sama barulah perasan kesilapan-kesilapan saya sebagai seorang ummi terutama terhadap Safiyyah dulu :(. Bab tantrum salah satunya. Sungguh, saya tak tahu cara tangani tantrum Safiyyah dulu. Apabila tantrumnya tak berjaya diredakan, saya jadi stress. Akhirnya, dia dimarahi :(.

Alhamdulillah, sekarang saya lebih tenang dalam menghadapi tantrum anak-anak. Walau apa keadaan pun, yang paling utama kena tenangkan diri sendiri dulu. Buat-buat tak dengar amukan anak-anak dan lepas tu barulah boleh tenangkan pula anak-anak. Kalau diri sendiri tak tenang, itu yang boleh menyebabkan stress dan mengundang kemarahan. Masa itulah syaitan mudah sangat ambil kesempatan.

Semoga Allah ampunkan saya atas kesilapan-kesilapan saya dalam mendidik anak-anak...ameen..



12 comments:

ishamizu said...

Samalah kita..:( Thanks for sharing, dear! baru tau psl prof rozieta ni nti nk check..Tq !

Nur-nba said...

Tq Nadiah kerana berkongsi info.. Bagus untuk mereka yang dah bergelar ibu.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Terima kasih dengan perkongsian ilmu yg bermanfaat ni :D

Affieza said...

Moga menjadi ummi yg terbaik utk ank2 akak..

Affieza said...

Moga menjadi ummi yg terbaik utk ank2 akak..

Oyis said...

moga saya jg sabar... bkn senang nak jd ibubapa yg baik

nurbijen said...

amin...
saya pun sama, masih lagi belajar utk jadi ummi yg baik utk anak2.... masih byk kelemahan yang perlu dibaiki

JS or Mrs.Lina said...

ye lah..jaga anak2 kecik ni mmg memerlukan kesabaran yg tinggi...kadang2 js pun ada gak terover...suara la..hihi

Nida Mohd said...

Info yg berguna..anak sy yg kedua br start mcm tu..xkena ckit baling brg..x pn merajuk..kdg2 sy buat xtau je bila pujuk2 dia xlayan..last2 dia dtg kt sy blk..huhu

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

biler dah jadik ibu ni baru la kiter rasa mcm mana susah nak didik anak dengar ckp etc...gituew la yg mak kiter rasa ms kiter kecil2 ekkk....

lady scooter said...

cam gitu rupanya... patut la bile gi shopping complex.. kerap jumpa anak kecil yg meragam...

baru tau pasal tantrum ni... sy juga harap semoga Allah ampunkan sy atas kesilapan sy mendidik anak2.

Papa Mifz said...

oh entry yang bagus...mcm MIfz lah kadang2 memberontak...kadang2 kita pula tertinggi suara...huhu

baru tersedar dari lena...huhu