Pages

Wednesday, May 12, 2010

Rentetan daripada kisah Safiyyah reti memanjat...

Dah reti panjat meja pulak...! adus
Masa ni saya tengah cuci pinggan, baru habis lepas makan tengahari. Suami saya pulak kat bilik air. Saya toleh-toleh je, tengok Safiyyah dah ada atas meja ni. Kebetulan masa tu kerusi tu tak rapat ke bawah meja. Dia panjat atas kerusi pastu terus naik ke meja. Sekarang ni kerusi tu kena letak jauh dari meja. Kadang-kadang tengah-tengah rumah saya letak kerusi tu sengihnampakgigi. Kalau orang datang rumah, mesti pelik. Terpaksa la sebab Safiyyah dah reti tarik keluar kerusi tu nak panjat meja. Mujur dia tak reti lagi tolak balik kerusi tu dekat dengan meja penat


Nak marah pun tak jadi bila tengok mukanya macam ni


Saya bagitau mak saya yang Safiyyah dah reti panjat meja..

Mak: La..Safiyyah..apasal panjat-panjat meja..ummi kamu masa kecik-kecik dulu mana reti panjat-panjat ni..
Saya: *bangga kejap dengan diri sendiri masa kecik dulu* hahaha..

Mesti Safiyyah menurun perangai papanya tang panjat-memanjat ni jelir



Ni 1 lagi. Insiden Ahad lepas. Boleh agak tak Safiyyah duduk kat mana ni?



Kat rak buku! Rak buku ni 4 tingkat. Tingkat kedua dari bawah tu memang saya kosongkan sebab Safiyyah dah boleh capai barang-barang kat situ. Yang bawah sekali pulak cuma letak kotak dan beg galas je. Boleh Safiyyah tarik kotak tu pastu panjat atas kotak dan naik kat rak tingkat 2 tu. Dah 'tersangkut' kat situ pandai pulak dia minta tolong. Saya tengah makan nasi masa ni, suami pulak tengah solat. Adeh la...Safiyyah..Safiyyah..

42 comments:

mamalieyna said...

ayaiyai..gegirl ni hebatlah! kalah my arif..huhu..tapi comeellah! mmg tak jd nak marah kan..hikhik..

*pepun kena hati2 ni, bahaya betul..mcm2 leh jd ni..huhu..tkt membayangkan!

*safiyyah, gegirl kena sopan2, mana boleh panjat2 ni..hehe..

Izan Ishak said...

safiyyah....dah terer merer memanjat meja n rak buku ye...

mmg bahaya kan nadiah...tp budak2 mmg camtu nak explore sume benda.

**kes jauhkan kerusi dgn meja mkn tu penah izan buat masa twins lasak satu masa dulu....

nursakinah2006 said...

Salam,

Alahai..comel je safiyyah senyum atas meja tu.. nampaknya dia dah perlu lebih banyak pengawasan.

Wasatiah Gurlzz said...

dulu arwah nenek pernah citer yg sya time kecik2 dulu, suka memanjat2...

smpai usia 7 thn, aktiviti memanjat sya jd lg dasyat...pokok pelam, pokok jambu, pokok klapa, sumer sya try panjat....

riso gak, mana lah tau, perangai sya nii akan menurun kat anak2 sya plak..arghhh, tatutttnya!..hihi

CatlinaFly said...

alolo comelnye safiyyah..e-ein belum panjat meja makan sebab tu kwsn larangan hehehe..kalau panjat sofa, laju je..takut dia terjun ke belah belakang sofa tu je..safiyyah..hati2 tau nak..

Nad a.k.a MamaZakwan said...

comelnye safiyyah..mmg tak jadi nk marah..tp tkleh dibiarkan selalu..takut karang, kite terleka pulak...safyyah sayang..hati2 ok..jgn wat mama n papa risau.. :)

maszmadi said...

isk, safiyyah leh jadik 'cute stuntgirl' la.. hehe so sweet

butterfly said...

habislah kak nadiah lepas ni..

kena beware je dengan safiyyah..

pesanan utk safiyyah..

**safiyyah jangan lasak-lasak..ummi tu lembut orangnya..**

Norhayati Ahmad said...

hahaha...comel safiyyah ni..

aLyNnZ said...

btul tgk muka saffiyah mcm tu nk marah xjd nak marah hehe..tp bahaya lar nadiah meja tuu tinggii..advance sungguh saffiyah danish pun xlepas lg panjat meja..

tp smlm danish jatuh bibir merekah jdnyer..mana xnyer ada ke danish bleh panjat atas bole bleh bayangkan struktur bola yg bulat dan xrata gedebuk terlejepuk muka tersembam lantai..alynn xsempat nk terbang menyelamatkan danish..siannyerr..

cik oryza said...

isyk3 safiyyah safiyyah... hehehe x terkata sy!

♥LOVE2COOK♥ said...

Wahahaha, that's so fun with Safiyyah! Memang Stunt Girl! ;)

U gotto be really careful Nadiah, entah mana lagi she gonna climb nanti...so cute! Tgk muka comel dia, mana nak marah kan...^___^

Ummi Aisyah said...

ni mesti kes dia nak jd supergurl:D.ummi safiyyah kena beware salu la pasni..
p/s:camner Safiyyah boleh jd tembam n gebu camtu yek?parents dia kecik molek jer...heheh kasi petua cket untuk gebukan Aisyah lak.

arin said...

waduh waduh ini budak...

Chik Na said...

so naughty safiyyah ni yer..kena selalu tengok..takut benda yg dia panjat tu terbalik atas dia plak..

husna said...

hahaha.
betul. buat muka comel tak jadi nak marah.
makin hebat memanjat safiyyah ni.
pandai sungguh dia cari akai nak pnjat rak buku tu.

deena farhana said...

alahai safiyyah...geram nengok..

h4ni3 said...

amboi amboi anak dare.. ni memanjat manjat ni, da besa boleh jadi ape eh? hehehe... comel jer saffiyah buat muka masa atas meja tu.. memang kalau nak marah pun, cair hati dibuatnya :)

farae al-farafisya said...

Alahai,comelnya safiyyah buat muka mcm tu...mmg tak jadi nak marah...kak nadiah kena lebih berwaspada lepas ni...

nini said...

Ya Allah,cmelnye si safiyyah ni sorg..adeh,glak2 sorg2 sy tgk pic2 dia..heheh

Nadiah Sidek said...

mamalieyna: tu la, mmg kena hati2 la skrg ni

izan: oh, izan pun jauhkan kerusi dr meja dulu ye

nursakinah: yup, kena bg pengawasan lebih lg

wasatiah gurlzz: panjat pokok kelapa?? wah..terer tu! ehe..

catlina: baik jgn bg e-ein dekat dgn meja mkn..nnt silap2 jd mcm safiyyah :p

nad: mmg tak biarkn dia panjat..dia buat 'kerja' dia senyap2 je..huhu..

maszmadi: adeh, takyah la jd stuntgirl..biar org lain yg jd..eheh..

butterfly: kan..kan..ummi safiyyah lembut orgnya, kan? :p

kak yati: uhuhu..saje buat muka comel takmo kena marah

alynnz: ala..siannya danish. ok dah ke dia?

Nadiah Sidek said...

cik oryza: dulu kecik2 farhana mcm ni jgk ke? ehe..

love: tu la kak love..mcm mana nak marah tgk muka dia tu..

ummiaisyah: safiyyah tu harap pipi je yg gebu, bdn kecik je..hihi..

arin: terkesima ke kak arin? :D

chik na: tu la chik na, terkejut aje bila dia memanjat2 mcm tu

husna: nnt husna buat muka comel jgk depan bos-no-2 supaya tak kena marah. ekeke..

deena: geram mcm nak gigit2, kan? :D

hani: mmg cair pun tgk mukanya mcm tu ;)

farae: a'ah, kena lebih waspada

nini: hehe..

Anje a.k.a Mama_Aqish said...

wah dasyat la suffiya ni...aktif tul sampai memanjat2 tu...tapi kena berhati2 takut jatuh plka...ye la kengkadang kiter leka anak2 ni dah wat keje lain kan

yatie chomeyl said...

macm2 idea dia nak memanjat tu..siap leh susun kotak tu utk naik atas hahahaha

ummuabdullahsyaakir said...

Salam kak..dh lma tak dtg sni..makin besar makin comel makin geram pulak tgk safiyyah tu

cerdik tu pndai nak cari idea nak memanjat tu hehe

Jiji said...

hati hati tau rak buku ni takot di himpap nye nanti hish!

ibunoor said...

Salam kenal...alhamdulillah...

Comel Safiyyah...teruskan menulis...silalah berkunjung ke sini

http://www.ibunoor.com

Nadiah Sidek said...

mama aqish: tu la..time kita tgh ada kerja, ada je la aktiviti dia..huhu..

yatie: entah mana la dia dpt idea mcm tu..uhuk!

ummuAS: a'ah, lama aini tak dtg ke sini. ok dah ke line internet sana?

jiji: tu la jiji..risau je..senyap2 je dia panjat kat bilik tu..huhu..

ibu_Arifa said...

Mak ai..terkejut saya tgk saffiyah nak atas meja tu.. sib baik tak apa2 kan..
mungkin mmg mcm ni kot budak2 sebaya usia ni. Dalila pun panjat2 jgk..last2 tak reti nak turun.. panggil2 kita pulak suh turunkan dia..sama mcm saffiyah jgak :P

fazlinil irma said...

tersenyum tgok saffiyah duk memanjat =)

anak2 yg sy jaga plak gayat nak panjat sendiri..

ummu said...

Salam Sis Nadia
ayat ibu sis
"Mak: La..Safiyyah..apasal panjat-panjat meja..ummi kamu masa kecik-kecik dulu mana reti panjat-panjat ni..
Saya: *bangga kejap dengan diri sendiri masa kecik dulu* hahaha.."

sebiji ayat ibu saya pada saya bila saya bilang pada ibu yang anak saya memanjat habis kerusi dan meja.:)

Nida said...

hehe.. comelnya Safiyyah memanjat... nanti panjat lagi tinggi tau..hehe

boundaries said...

hihihihi...kelakar la....safiyyah ni..comel tul dia senyum ms atas meja...pandai ek..dia tau trick xnak bagi ummi dia marah..hihihi

husna said...

hahahaa..
kecik dan comel mcm safiyyah tak pa la. buat la muka mcmn pon.
dah besaq mcm ni gaduh nak bt muka comel jugak... dpn Bos-No-2 plak tu, lagi la dia cemuih nanti.
aha

kakyong said...

nadiah,
aliya & anis pun sama dulu... koje manjat segala2 nya.. meja makan usah ckp lah.. kerusi kena bawa masuk dlm bilik belakang.. tu pasal la ni makan kat bawah jer... meja tu buat letak brg makan jer...

dia panjat xper, asal nadiah ade sama mmonitor.. umur camni memang tgh suka nak xplore semua benda..

unlisted_one said...

uiii,..ini adventurous betul nih. tapi takpe tau, budak2 kalau mcm ni, besar nanti dia pandai. insya Allah.

Mommy Pinky said...

Wah, mcm mana dia minta tolong tu? comel sungguh!! XD

ucik said...

amboi safiyyah ligatnya.. mak dia punya la sopan.. hehe.. anyway safiyyah really looks like u la nad.. cute.. x sabar nak timang anak sdr..

[-suziey-] said...

hiksss...comel nye safiyyah...dh la cenonet..dok plak kt rak buku la..ekekek:p haih..besela budak tgh nk membesar..bijak plak tu..pndai je pnjat ats kotak dulu yek:p

Nadiah Sidek said...

ibunoor: terima kasih sudi singgah ke sini dan tinggalkan komen :)

ibu arifa: bdk2 kan mmg suka explore mcm2

irma: safiyyah ni tak reti gayat :p

ummu: sama ye kita? anak tak ikut jejak langkah kita lak. eheh

boundaries: tu la, nak marah selalu tak jadi tau :p

husna: belum cuba belum tahu :D

kakyong: mmg kena pantau je, takleh lepa dah

unlisted one: ameen..mdh2an safiyyah jd bdk pandai

mommy pinky: dia menjerit la :D

ucik: terkejut ucik ada kat sini. tq for drop by ucik! insyaAllah..tak lama dh kan baby nak keluar..

suziey: hihi..dia nak gantikn tempat buku la tu :D

nhanunmr said...

salam..
k.nadiah!!!
safiyyah comeeeelll~heee seronok kitorg tgk gelagat die ;)

Siti Asiah said...

kenangan utk Safiyyah...;)