Pages

Wednesday, May 19, 2010

Ikat sanggul tinggi-tinggi

Saya terbaca status Facebook Ustaz Hasrizal pagi tadi:



Saya rasa macam aneh je wanita bertudung yang ikat sanggul tinggi-tinggi. Kelakar pun ada. Tapi ada juga yang kata ikat sanggul tinggi-tinggi lagi cantik. Cantik tang mana pun saya tak tahu. Ke...saya yang tak up-to-date dengan fesyen-fesyen terkini lagi sensasi? Huhu...


Cantik ke buat macam ni? angkatkening


“akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis & ketat). Di atas kepala mereka pula (wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat” (hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223)


Nak berfesyen boleh tapi jangan la sampai fesyen kita tu mengundang laknat Allah sudah la ye...


p/s: boleh baca juga artikel Haslinda A. Karim di blog kakchik

23 comments:

Alimaz-Kembara Terasing said...

mana bleh haram menunujuk perhiasan,,,,,.... tu satu lagi stail org yang nak merosakkan akidah islam...dgn cara halus kan...

Tirana said...

Salan Nadiah,

kak tirana tengok gambar sanggul tinggi palsu tu, kak tirana tergelak sorang-sorang. Entah di mana cantiknya ye..Lainlah kalau rambut original. Ada orang yang jenis rambut panjang lebat, kalau buat sanggul tentu dapat sanggul tinggi..Yang semulajadi itu memang cantik tapi kalau setakat yang palsu..entahlah..

MysDear said...

mcm2 zaman sekarang...yg klakar jd fesyen..Astagfirullahal'zim...

CatlinaFly said...

bila tgk, mcm sama dgn hiasan kepala permaisuri firaun zaman dulu2...mcm permaisuri nefertiti..memang ikut jahiliah lah ni..pandai diorg cuba cucuk kita secara halus...semoga kita dilindungi Allah...amin..

cik oryza said...

tibe2 ramai yg bincang isu nih.... geram kan? fesyen lebih hebat dr tuntutan agama skrg..

Zaidah said...

dah macam siput babi kat atas kepala...hehehehe

mamalieyna said...

ooo dah ada terbaca sblm ni..mmg fesyen la skrg, pndai org2 berkenaan mau memesongkan akidah umat islam ni ye..sedeh..!

Suhana Shahril said...

Pakai tudung sebab nak tutup rambut yang menjadi sebahagian daripada aurat wanita Islam.Supaya, org bukan muhrim xtau langsung perihal rambut tersebut.Tapi kalo sanggul tinggi2 dan bila pakai tudung sampai boleh nampak bonjol tu,tutup kemenda nya. Tentulah orang luar boleh tau dan agak yg rambutnya panjang.Ntah apa2 org skrg,nak berfesyen tp x ikut syariat Islam.

Syigim said...

nadiah, minah2 arab kat dubai suma kalo pakai abaya, ngan tudung hitam tu diorang buat sanggul tinggi2 terbonjoi jugk tau. sbb diorang xpakai pin tudung, so diorang akan lilit2 je n pusing kat bonjol tu. bila dah pusing, hujung tudung tu akan tergantung je kat belah kiri/kanan "...lemah gemalai" le nmpaknya.

Sakinah said...

Salam,

Hmm pelik betul kan..tak terfikir langsung kenapa perempuan boleh suka fesyen begini..

Ummi Aisyah said...

Good sharing,nadiah..Kadang2 takut gak bila berfesyen ni,yela takut jadi riak n nak menunjuk2..saje jer nak tambah dosa sedia ada.mintak dijauhkan dari semua tu~~wasatiah dalam semua hal,tu yang sebaik2nya~

Mummy Faridah said...

Ya Allah... peliharalah kami umat2 akhir zaman ni.... :(

deena farhana said...

uhh...hudoh je nengok.. :(

nonie said...

ermm cm2 kan skang nasibla nonie nie jenis xikut fesyen..hihi..Alhamdulillah.kat mana cantik ntah huhu

yatie chomeyl said...

semoga kita semua tidak tergolong dlm golongan yg dilaknat oleh Allah

fazlinil irma said...

betul nadiah..

smlm baca status u.hasrizal.. sy terkesan kat komen dia.

'Bonggol itu seperti tempat Syaitan bertenggek untuk memanah mata anak Adam.

Nabi SAW tidak bertemu dengan wanita seperti ini di zaman Baginda. Tetapi Baginda melihat mereka sebagai Ahli Neraka di dalam peristiwa Isra' Mi'raj. Maknanya, ia cara wanita akhir zaman menggoda lelaki dengan HIJAB!

ya Allah takutnya.. moga ramai wanita sedar dgn usaha2 jahiliyyah laknatullah utk memesongkan aqidah dan cara hidup kita..

Nadiah Sidek said...

alimaz: a'ah, secara halus je

tirana: tu la kan kak...entah mana yg cantiknya. nadiah tgk kelakar je yg pakai sanggul palsu tu. dah la tinngi bebenor :p

mysdear: pelik kan mcm mana yg kelakar mcm tu org nak ikut2..huhu..

catlina: ameen..

cik oryza: fitrah la wanita sukakn kecantikan tapi yg silapnya melanggar syariat

zaidah: siput babi?? hahaha..

mamalieyna: mmg sedih

suhana: tu la, nak berfesyen mmg blh tapi kena ikut syariat la

Nadiah Sidek said...

syigim: fesyen mcm ni mmg dtg dr timur tgh kalau tak silap

sakinah: tu la..dah la tak cantik, nak ikut jgk. huhu..

ummi aisyah: betul..betul..bersederhana lebih elok

mummy faridah: ameen..

deena: mmg hodoh pun..hoho..

nonie: sama la, tak ikut jgk fesyen, nak2 yg entah apa2 mcm ni

yatie: ameen..

irma: mmg risau kan...secara halus je dicucuk jarum

unlisted_one said...

tudung sanggul tinggi ni ala-ala macam kereta yang letak spoiler tinggi2 la...

unlisted_one said...

i buat entry link ke entry ni yek.

Nadiah Sidek said...

unlisted one: ok :)

layla_elyas said...

kak nadiah..kat uia ni berlunggok2 foreigner student buat cmtu..style diorg..but rmai plak malay student pun ikut gak as fesyen...oo rupanya cmtu eh hukumnya..sy mmg xtahu sblum ni pasal hadith tu..rupanya mmg haram buat cmtu..emm dh berapa ramai bdk2 uia ikut wat cmtu..cian..

Ummu Umar said...

nadiah. di abu dhabi..mmmg trendla even rmbut pndek..depa akn pakai hair clip yg berpolon2 besaq bg tggi...walaupun pakai abaya tp tudung pakai cam selendang rambut kt depan still nmpak berjurai2..dan makeup nya mashaallah...mmg dunia dah akhir zaman...but segelintir je la especially yg remaja...tapi yg bagus pun ada sampi tutup semua muka...