Pages

Tuesday, July 14, 2009

Safiyyah dan solid food

Hari ni saya memperkenalkan bayam pada Safiyyah. Nak ajar dan biasakan dia makan sayur. Awal-awal dulu saya bagi bubur nasi kosong je dan beberapa hari lepas tu baru campur dengan carrot dan kemudiannya bubur nasi campur epal. Absolutely no sugar, no salt or any additives. So far alhamdulillah Safiyyah takde alahan terhadap nasi, carrot dan epal. Berselera juga Safiyyah makan. Terima seadanya apa yang disuap dimulutnya :).


Macam yang pernah saya nyatakan dulu, saya merujuk helaian kertas yang diberi doktor sebagai panduan:


:klik gambar untuk lebih jelas:


Rasa puas hati dapat masakkan makanan untuk anak sendiri. Secara tak langsung dapat menambah eratkan jalinan kasih antara ibu dan anak :)


muka comot baru lepas makan

13 comments:

UmmiKhayra said...

Ala... comeinya syafiah... suka makan nih.. tu yang comot2 gitu... comot2 pun still comel jugak.. kasi cium sikit.. :)

azzamoro said...

ala..tembamnyer..rase nak gigit pipi..hehe

chempaka said...

geramnye.... tomel nye.....

Jiji said...

i pon guna kertas yg sama sebagai panduan.. tp paed. Anis kata.. daging patut letak paling bawah.. tak patut ada pada column tuh.

ummumishkah said...

bagguslah, kena biasakan anak2 dgn sayur dari kecil lagi..

NaDiaH SiDeK said...

ummikhayra: mmg comot pun. hehe

azza: "jgn la gigit pipi sy aunty azza...sakit la.." ~safiyyah

chempaka: :)

jiji: oo..daging bwh skali ek. tq jiji 4 the info!

ummumishkah: itu la..takut nnt bila besar tak nak mkn sayur lak

kakyong said...

ohhh, safiyyah sudah 6 bulan lebih ya...
bagus2.. makan sayur ya.. memang elok masak sendiri drp yg segera @ dlm tin..
kakyong pun dulu lebih byk blend sayur2 hijau kpd anak2... la ni xde lah anak2 memilih bila bab makan sayur..

as for aliya, dah hampir 1 tahun, kakyong belum lagi bg makan daging... tak tahu lah naper.. mungkin sbb daging tu liat.. kalo blend pun macam tak betui2 halus... :D

selamat menjamu selera ya safiyyah..

NaDiaH SiDeK said...

a'ah kakyong..dh 6 bln lbh. sy pun duk fikir jgk cmne la nk dibagi daging..kan ke liat tu. ajar mkn buah dan sayur je la dulu ;)

Mommy Lyna said...

Seronoknya tengoh Safiyyah makan..

Fahry taknak benda lain, dia nak avocado juga. cube2 campur dengan benda lain pun dia dapat detect. hadeiii.

pali said...

hurm.. saya makan semua kak nadiah. :D

NaDiaH SiDeK said...

mommy lyna: itu tandanya fahry tu budak bijak! :)

pali: "oh ye ke uncle pali? hmm..besar nanti saya pun nak makan la semua makanan yang halal." ~ safiyyah :p

pali said...

haha. semua ibu2 punya "peel" yang sama ke? menjadi juru cakap baby mereka. wahaha. :D

nothing personal, akak saya pun macam tu jugak. :D

NaDiaH SiDeK said...

pali: oh...ibu2 je ke cmtu? haha. tak perasan lak akk. bagus2...pengamatan yg bagus..